View Single Post
Sky
Sky's Avatar
DonorModerator
Sitat av Bombasa Vis innlegg
du tar 1% tilfeldige personer av den millionen (10.000) og sammenligner dem med 10.000 andre tilfeldige personer som har prøvd/eller drikker alkohol.

Hvilke av de to gruppene tror du har flest kriminelle blant seg?
Hvem tror du har lavest utdanning?
Hvem av de gruppene ville du at dine fremtide barn skal være med i?
Vis hele sitatet...
Såklart vil cannabisgruppen ha fler kriminelle rundt seg, for ikke å snakke om at hver og en innenfor den gruppen er kriminelle selv per Norges lov. Hva trodde du? Jeg snur spørsmålet til deg med et annet scenario: Hadde cannabis blitt regulert og kontrollert av staten, hvilken gruppe hadde hatt flest kriminelle rundt seg da? Å stille slike spørsmål blir for meg dratt litt ut av kontekst, for cannabis vil som regel tape seg ut pga narkotikapolitikken vi har i dag. Om vi setter slike ting til siden og diskuterer saklige og helsemessige spørsmål blir det mye lettere å få et umiddelbart bilde av fordelene og ulempene ved alkohol og cannabis. Dessuten er det svært svært mange som benytter seg av både alkohol og cannabis.

Det er ikke urimelig å anta at cannabisgruppen vil ha flest med lavest utdanning, men er ikke det også ganske typisk i et kriminelt miljø? Vi skal også huske på at mennesker med god utdanning benytter seg av cannabis, så et slikt spørsmål blir vanskelig å svare på. Samtidig finnes det også veldig mange som drikker uten noen særlig utdanning. Du kan ikke bare sette samfunnsgrupper opp mot hverandre på den måten, for vi har strengt tatt ikke noe grunnlag for å hevde det ene eller det andre uten å selv føre undersøkelser og sette opp statistikker.

Om cannabis hadde vært lovlig, hvilket det burde vært, ville jeg foretrukket at mitt barn ved moderat og ansvarlig bruk holdt seg til den gruppen istedenfor den sanseløse flatfylla kulturen. Men slik situasjonen er i dag er det heller uheldig at vi skal la våre barn involvere seg i et kriminelt miljø. Finnes heller ingen aldersgrenser innenfor disse miljøene, så cannabis er ofte lettere å få tak i for unger enn det alkohol er. Hadde det moderne samfunnet vårt ikke vært så tilbakestående på akkurat dette området ville vi sluppet slikt, da cannabis mest sannsynlig ikke ville vært lett tilgjengelig for barn og ungdom under 18 eller mer. Samt at objektiv og informativ informasjon ville vært tilgjengelig i høyere grad enn det det er i dag.
Sist endret av Sky; 14. mai 2009 kl. 16:48.