View Single Post
Trådstarter
29
Sitat av Geiten Vis innlegg
Høres ut som en slags mix av røde kors og fascisme.

Good luck lol.
Vis hele sitatet...
Røde kors: Bevegelsen er basert på frivillig arbeid og er en ikke-statlig organisasjon. Formålet er å oppdage, hindre og lindre menneskelig lidelse og nød og arbeide for respekt for mennesket uten å diskriminere på grunn av nasjonalitet, rase, religion, sosial klasse eller politisk overbevisning. Nylig ble en uenighet med Israel avsluttet i og med at man ble enige om et nytt symbol: Røde Krystall.

Fascisme: Fascisme er en radikal, totalitær politisk ideologi som kombinerer elementer fra korporativisme, nasjonalisme, militarisme, anti-liberalisme og anti-kommunisme. Fascismen oppstod som en bevegelse av et skuffet småborgerskap, men utviklet seg fort til en terroristisk bevegelse med brodd mot arbeiderbevegelsen.

Opprinnelig ble begrepet fascisme brukt av en Italiensk politisk bevegelse som styrte Italia fra 1922 til 1943 under ledelse av Benito Mussolini. Senere ble fascisme et mer generelt navn på en type totalitære politiske bevegelser, partier og ideologier. Det er likevel ingen enighet om hva det ligger i det å være fascist.

Nøkkelord i fascismens ideologi er førerdyrkelse, nasjonalisme, militarisme og dyrking av staten med front mot sosialisme, marxisme og liberalisme. Klassekamp (fra arbeidernes side) er forbudt, fagforeningene erstattes av statsdirigerte korporasjoner. Fascismen er også blitt brukt som betegnelse på liknende bevegelser, som falangismen i Spania og nazismen i Tyskland.

Ordet fascisme kommer fra det latinske fasces, en betegnelse for risknipper som ble båret foran romerske embetsmenn i prosesjoner. Det italienske ordet fascio, som er dannet av fasces, betyr også «forbund».

1. Jeg har nevt at jeg er for maktfordelingsprinsippet, ikke noe totalitært samfunn
2. Jeg dyrker ikke noe
3. Jeg forbyr ikke fagforeninger
4. Det er ikke noe forbund
5. Jeg setter ikke mennesket i fokus men Norges statsborgere i fokus

Er noe av de kildene jeg har vist noe som helst med partiprogrammet å gjøre?