View Single Post
To nære venner av meg er diagnosert med dyseleksi, fikk ikke fritak fra noen fag, men måtte bruke tre ganger å lese et avsnitt jeg feide igjennom. Ideen med sommerskole synes jeg er elendig og i gråsonen for diskriminering av mennesker som allerede befinner seg i en tøff alder.

I stedet for hele tiden måtte ty til forbud og straff (som jeg ser på denne sommerskolen i aller høyeste grad), må vi heller bruke litt mer tid og energi for å heller utvikle en plan for de vanskeligstilte elevene!De som faller igjennom på grunn av lese og skrivevansker må ikke måtte hoppe over en hel sommerferie for å gå på skole, og i verste fall gå med unger som er yngre enn deg resten av dine kjære skolegangsår.

Dette høres ut som et nazi forslag spør du meg. ideen må kastes i søppelbøtta før man skaper psykiske problemer hos barn i en enda tidligere alder. Greia med kids er at de vil begynne å tenke at de ikke er flinke nok, og at de er et null.
Vi må heller satse mer på kanskje et nytt prosjekt hvor det blir laget en egen pensumklausul for elever med vanskligheter for å lære. Dette må selvfølgelig en eventuell rådgiver beslutte (alle får ikke slike fritak)

Når det kommer til de andre barna som rett og slett ikke oppfyller kravene på grunn av latskap o.l. skal disse heller ikke bli straffet. Ok, du må gå på skole, men du skal på ingen måte bli nedtrykt fordi du ikke opfyller standarkrav. Vi er frie mennesker (der går barn også under), og vi skal ikke bli tvunget til noe, det er opp til oss om vi ønsker å motta infomasjon eller ikke