View Single Post
Som jeg sa, noe antipsykotika skal du ikke bruke på rusutløst psykose. Jeg vet ikke om nozinan kan benyttes under påvirkning, men når -rusen- er ute av kroppen, eller har gitt seg, så kan de nok det. Nozinan blir ihvertfall brukt til panikk- og panangst under behandling, og for sterke søvnproblemer. Truxal blir også brukt for rusutløst psykose, og sikkert alle de andre psykosene også om nødvendig, men det er mest som beroligende eller angstdempende medisin.

Disse to gammeldagse nevroleptikaene er for meg ikke kjent benyttet til lindring av bestemte lidelser lenger, men som erstatning for type medikamenter som man skal være forsiktig å gi under psykosebehandling. Det som er mest vanlig og mest effektivt vil jeg tro, som medisin mot rusutløst psykose under påvirkning av rusmidler, er vel benzodiazepiner. Også benzo skal en være forsiktig med i enkelte cases, som for eksempel benzodiazepinpsykose eller -delirium, og sikkert andre tilfeller jeg ikke vet om. Men at antipsykotika brukes mot rusutløste psykoser er sant, det er dermed ikke sagt at antipsykotikaen skal benyttes med rusmidler heller.

Det er den kombinasjonen der det advares om, ikke kombinasjonen psykose + antipsykotika.