Tråd: DMT-tråden
View Single Post
Sitat av Sinister Vis innlegg
Er det noe som tyder på at dette er faktum utenom erfaringer fra folk som har opplevd det? Greier ikke å se hvilken positivt funksjon dette skal ha for kroppen om man ser det fra et evolusjonsmessig ståsted.
Vis hele sitatet...
Rick Strassman, mannen bak denne teorien, har skrevet boken "DMT - The Spirit Molecule". Her forklarer han, mye bedre enn det jeg klarer, hvordan pinealkjertlen inneholder alt som trengs for å lage endogent DMT av andre endogene tryptaminer (som serotonin og melatonin) og at denne kjertelen antakelig er kilden til DMT som blir funnet i blod og hjernevev hos de fleste dyr og mennesker (men ikke i store nok konsentrasjoner til å virke psykaktivt, da det raskt brytes ned av enzymer (MAO))

Imidlertid mener Strassman at i ekstreme stressituasjoner, som ved fødsel, død, nær døden opplevelser og spontane, uforklarlige psykedeliske/spirituelle opplevelser, kan det være at pinealkjertelens "forsvarsverk", som til vanlig hindrer psykoaktive mengder DMT å fremstilles og/eller få sirkulere lenge nok i kroppen til å fremkalle en psykedelisk effekt, blir så overbelastet av andre hormoner (adrenalin, noradrenalin) at melatonin/serotonin får omdannes til tryptamin, og vidre til diethyl tryptamin - DMT.

For et mer komplett bilde av denne teorien anbefaler jeg å lese boken. Jeg holder på med den nå, og den er lettlest, spennende og alltid like aktuell.