Tråd: Ekteskap
View Single Post
Jeg var med i en meget interessant diskusjon. Og det argumentet som kom fra en av mine med-disputanter var meget interessant.

Hun har bakgrunn fra universitet i Brighton i middelaldersk historie( første år om jeg forsto rett). Men uansett, argumentet var utrolig bra, og det var som hun sa ingen skolekilder som nevnte dette i direkte ordlag. Men forsto det slik at det var mer en vag og ikke innarbeidet teori, var uansett noe hun skulle skrive om.

Men til poenget. Hun hadde en teori med hvorfor presteskapet idag står ansvarlig for ekteskapet. For hva hun kunne se var det ikke får etter år 1000 år e.kr at vielser ble utført av prestene i den katolske kirke. Samtidig er det kjent at de aller fleste sivilisasjoner hadde en eller annen måte å markere at en kvinne og en mann skulle være sammen på.

Teorien gikk ut på at "kirkefolk" var de som var best myntet til ritualet og føre en mann og en kvinne sammen. Dette fordi det ofte hadde politiske grunner for ekteskapet istedenfor kjærlighet. Og av den grunn var det viktig og få skrevet dette ned, samt lagret(arkivert) riktig. Og siden ekteskap ofte kunne ha stor politisk betydning var det viktig at ekteskapene ble utført og skrevet på latin, altså kirke språket. Dette gav ekteskapet mer betydning, selv om skikken har eksistert aldri så lenge.

Så det menes altså med dette at siden prestene var "best skikket" til og skrive, lese og lagre "offentlige" dokumenter på den tiden, har er eller mindre oppgaven som "vigsler" falt i hendene på kirken. Det samme har forøvrig skjedd i andre "regjerende religioner".