View Single Post
Bare legger inn ett par ting:

Jeg syns at nybegynnere ikke skal begynne med KNSU. Det er jo direkte idiotisk når man tenker over det. Jeg regner med folk gjør det fordi materialene er lett tilgjengelig, men alikevel!
Dere ser jo hvordan der går :
kan jo ta alt fra starten. Jeg beggynte med å smelte kaliumnitratet, når dette var så varmt at det hadde smeltet å blitt en tynntflytende væske hadde jeg nedi sukkeret. Noe som resulterte i en fyrktlig reakson. Grønnaktig røy sprutet ut fra kjelen og igjenn i kjelen var en nesten forkullet klumpete svart masse (skal det være slik?).
Vis hele sitatet...
Og det kunne endt verre Bra du tok på deg MC hjelm though, sikkerhet er viktigst.

En nybeynner trenger et drivstoff som er enkelt å lage, relativt kraftig, lett tilgjengelige stoffer og viktigst av alt sikkert å lage. Sikkerheten er jo det viktigste for en nybegynner med tanke på at han ikke har noe erfaring med disse stoffene. KNSU lages tradisjonelt med en metode med ganske så høy risiko for at alt flammer opp rett i trynet ditt. Du tar jo trossalt å varmer opp ett drivstoff til raketter over 180 grader, for så å få ett produkt som er så hygroskopisk at du ikke kan lagre det lenger enn noen dager før det har blitt plastelina.
Pluss at det er ett helvete å få ned i raketttuben din fordi det stivner ganske kjapt.

BP er greit ved CIA, men skal du ha god BP trenger du kulemølle (noe som nybegynnere ikke har). Pluss at "BP + for liten dyse" blir vedlig mye kjappere CATO enn KNSU/RNX.
En mye lettere løsning, i følge meg, ville vært å brukt ett epoxy basert drivstoff. Jeg vet at dette ikke er så kjent, men det er safe lage måte, ikke hygroskopisk, og stoffene er relativt lette å skaffe. Måten å lage det på er jo egentelig plain blanding. Pass bare på å ikke skape lufthull. Eneste drawback er at epoxy ikke er det deiligste å jobbe med (det er heller ikke smeltet sukker).

Ok det koster mer enn KNSU også, Nakka regnet ut :

Unit cost = 0.68 (1.00) + 0.24 (8.35) + 0.08 (6.82) = 0.68 + 2.00 + 0.55 = $3.23 USD/lb. ($7.10/kg).

Brukbar epoxy kan lett skaffes overalt der man selger materialer til båter, selger i norge under "west systems" epoxy.

Link til nakka for de som ikke er kjent med det, her er all info du trenger:
http://www.nakka-rocketry.net/rnx_int.html

En annen ting til sveinern:

Bare fiks deg bentonitt (kattesand), bland med 10% stearin og du har en perfekt nozzlemix. Lag dyse ut av det, og bruk papp rør. Kan godt hende dysen din fungerer og røret tåler varmen, men "det eir betre og følge tradisjonana ".
Pluss at plastrør (POM eller PVC?) + CATO er lik heftig splinter.


Nokaa: den blir brukt som katalystor i raksjonen, dvs øker reaksjonfarten ( senker aktiveringsenergien bla.bla.bla.)

Fyllingz: jepp, r-candy gir ut mer gass enn vanlig candy.

Det ble ett litt for langt innlegg