View Single Post
Sitat av Chikara Vis innlegg
Nei, det mener jeg selvsagt ikke. Men jeg mener at psykedeliske planter & stoffer fortjener mer forskning når man ser hvor mye uviten, feilinformasjon og propoganda det er rundt dem.
Vis hele sitatet...
Forskning er som regel alltid bra; men det er jo allerede et enormt felt som studerer hvordan hjernen og bevistheten fungerer og hvordan stoffer påvirker de.

Sitat av Chikara Vis innlegg
I motsetning til dagens vitenskapsmenn?
Vis hele sitatet...
Dagens vitenskapsmenn har strukurerte metoder, empiriske observasjoner og kritiske blikk på hverandres arbeid. Å si at en atomfysiker "synser" når han skrur sammen en partikkelakselerator er for meg å blande begrepene litt synes jeg.

Sitat av Chikara Vis innlegg
Vi kan ta Maya sivilisasjonen som eksempel siden de er så godt kjendt og mye diskutert. Mesteparten av skriftene deres ble som kjendt brunnet av Columbus & Co da de koloniserte Sør-Amerika, pga. deres skrifter gikk imot den kristne troen. Likevel er det allment kjendt at Maya indianerene gjorde svært heftige og treffsikkre astronomiske kartleggelser som eklipser og solformørkelser. Du har vel hørt om maya-kalenderen og. Jeg sier på ingen måter at dette har noe med at dem røykte planter (selv om de gjorde det), men det sier litt om hvor oppegåendes de alikevel var.
Vis hele sitatet...
Jeg får vel kvalifisere meg litt; når jeg tenker shamanistiske samfunn så hadde jeg i utgangspunktet nomadiske og semi-nomadiske samfunn med en enkel religiøs figur i tankene. Mayane var en standfast sivilisasjon med mer presteliknende menn enn omreisende filosofer som var mer det jeg hadde i tankene.

Men selvsagt er det imponerende med Maya-kalenderen. Men hvordan de kom fram til den er opplagt; de systematisk observerte den virkelig verden og gjorde beregninger som stemmer, slik som vi i Europa gjorde.


Sitat av Chikara Vis innlegg
Men sjamanene (/ healere, drømmetolkere, orakler eller hva man måtte kalle dem) var en stor del av disse samfunnene, og hadde 100% inflytelse på hvordan hellige momenter ble bygget, og hvordan trosamfunnet fungerte i praksis.
Vis hele sitatet...
Nå skjønte ikke jeg helt hva du mente med "100% innflytelse" (at de bestemte og planla alt? At de kunne overstyre alt? At de ble rådført om alt?). Uansett hadde de som bygde pyramidene kunnskaper om konstruksjon og fikk ikke overlevert en plantegning fra drømmeverdenen som de ikke forstod men som de utførte uansett.

Sitat av Chikara Vis innlegg
Neida, jeg er fullt enig i at ikke alle disse hallusinasjonene har noe "ekte" i seg, på samme måte som man kan ha mange syke drømmer om natten. Men noen ganger har man drømmer som stikker seg ut, og får en til å stille seg selv spørsmål om virkeligheten man lever i.

Men du er enig i at religioner og spesielt mangen av de store kjendte religionene vi har idag har sin rot i nettopp slike visjoner, enten de er "reelle" eller ei?
Vis hele sitatet...
Det vet jeg ikke. Jeg tror de har hovedsakelig rot i bevisstheten til individer, og det er opplagt at du ikke trenger å drømme eller halusinere for å komme fram til dem; på samme måte som at Marx ikke drømte opp Kapitalen men satte seg ned og tenkte.

Det jeg misliker med din tankegang er at det virker som om du tror at idèer er noe som mennesket må laste ned fra en reel drømmeverden eller dimensjon. I forhold til religion har jeg påpekt gode motiver for å finne dem på. Videre synes jeg at hvis idèer bare er noe som kommer fra en mer uforståelig drømmeverden så gir de ikke mening i dagens verden. Astronomi gir mening fordi vi observerer at jorden går rundt solen; ikke fordi noen drømte opp en tanke som de så handler utifra. Dette forklarer *også* feiloppfatninger (med det blotte øyet er det mer logisk å tro at solen beveger seg rundt jorden enn omvendt; det trengs strukurerte observasjoner for å fastslå annet)

Sitat av Chikara Vis innlegg
Jo det har han.
Nå fungerte ikke denne siden akkurat idet jeg gikk inn på den; men jeg har sett den før.
Vis hele sitatet...
Nå skal jeg lære deg om kildekritikk.

Dette er først og fremst en side som samler bevis for UFO ala aliens og bare det at de har "høyst seriøs vitenskapelig forskning" på bannerlogoen ringer varselbjellene mine.

Det hevdes at Colombus observerte UFOer. Det interessant da er selvsagt hvordan en vet dette. Hva er kilden? Kilden er noe som heter "The Life and Voyages of Christopher Columbus" som har en tredjepersons fortellerskildring av Columbus` observasjon. Problemet her er at denne kilden er en fiksjonsbok skrevet i 1828 av en amerikaner. Hvordan i all verden skal denne kunne fortelle oss at Colombus observerte en UFO? Jeg finner ingen andre kilder.