View Single Post
gulunderstrek: Jeg har da aldri sagt at situasjonen oppstår fordi piratene er bortskjemte... Men den oppstår fordi piratene tar seg til rette og bryter internasjonale lover ved å gå til angrep på helt uskyldige mennesker. Ditt svar har hele tiden vært at her må rederiene inn å betale for oppbygningen av somalia ellers har de bare seg selv å takke. "De kan jo bare seile rundt". Og det finner jeg helt utrolig.

Når jeg satte det helt på spissen med et latterlig eksempel om at kanskje norge skulle begynne med flykapring var svaret det samme, ja, helt greit for de kan jo bare velge å lande en annen plass... Det er en skremmende logikk som ikke hører noensteds hjemme.

Det er godt å se at du har innsett at slik kan man ikke holde på, hverken utenfor Somalia eller i Norge..!


At krisen i somalia bare kan løses gjennom internasjonal bistand til oppbygningen av landet kan vi være fint enige om, men dette har ingenting med sjømenn å gjøre. Det er hverken rederienes feil eller ansvar at tilstanden er som den er i Somalia. Vi kan ikke kreve at de skal betale for Somalias lidelse. Piratvirksomhet og angrep på uskyldige sivile kan aldri forsvares. Og derfor mener jeg at Piratene burde vært stanset mye før. Dersom man hadde ført en langt tøffere linje mot dem, ikke betalt løsepenger, men heller satset på militære løsninger (slik man gjør i "alle" andre gisselsituasjoner) så ville problemet vært langt mindre, kanskje ikke eksisterende.

Slik det er nå oppfordres piratene til å forsette sin piratvirksomhet ved at det "alltid" betales ut løsepenger.