View Single Post
Nei, jeg synes ikke politiet skal skyte bankranere på stedet, men om bankraneren truer med å drepe folk, ja, så synes jeg politiet skal skyte først. Jeg har ingen sympati med mennesker som truer med å ta andres liv. De har trakket over en grense, og må ta konsekvensen av det.
Vis hele sitatet...
Da har vi et ganske forskjellig syn på menneskeverdet.

Logikken din er helt bak mål. Vi kan bare slutte med shipping. Da unngår vi også problemet med pirater. Men det er helt usaklig. Poenget er at piratene tar seg til rette og truer uskyldige mennesker på livet. Det burde aldri fått eskalere slik det har nå, og militærmakt burde vært satt inn langt mer omfattende, langt tidligere. Man trenger forsåvidt ikke drepe piratene, men om det kommer til skuddveksling så er det på mange måter piratene sitt problem. De har stilt seg selv og mange uskyldige i den situasjonen. Jeg har ingen sympati med dem.
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke den er så dum, det er stor sosiale problemer i Somalia, rederiene velger å bruke denne risikofylte ruten fremfor en annen - som også koster mer - fult viten om problemene. Løsningen din er altså å ankre opp noen krigsskip i landet for at rederiene skal tjene enda mer penger. Mitt forslag er at de seiler utenom så piratene ikke lenger har noe marked. Dessuten, er det noen som virkelig har interesse av å løse problemene, så er det rederiene. Derfor satte jeg ansvar i gåsetegn.

Når det gjelder ditt siste eksempel, ja om de vil slippe å bli kapret fordi nordmenn vil ha eldre omsorgen sin finansiert av USA, da får de vell bare mellomlande i Sverige eller Danmark. Det finnes flyplasser der også, men det visste du kanskje ikke?