View Single Post
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Synes du at politiet skal få skyte bankranere på stedet? No questions asked?

Jeg er enig i at noe må gjøres her, og at solskinns-diplomati nok ikke er den beste løsning, men vi må ikke glemme at piratene er mennesker de også.

En ting vet jeg likevel, rederiene har et valg om å sende skipene sine utenom Somalia. Gjør de det, ja da har vi løst "hele" problemet, - for vår del - ingen liv tapt.

De tjener selvfølgelig ingen ting på seile utenom Somalia, men sånn som det er idag så tjener de ikke noe særlig på å seile innom heller. Pengene de sparer på å bruke Suez kanalen kan de bruke til å løse problemet, hva nå enn det måtte innebære.
Vis hele sitatet...

Nei, jeg synes ikke politiet skal skyte bankranere på stedet, men om bankraneren truer med å drepe folk, ja, så synes jeg politiet skal skyte først. Jeg har ingen sympati med mennesker som truer med å ta andres liv. De har trakket over en grense, og må ta konsekvensen av det.

Logikken din er helt bak mål. Vi kan bare slutte med shipping. Da unngår vi også problemet med pirater. Men det er helt usaklig. Poenget er at piratene tar seg til rette og truer uskyldige mennesker på livet. Det burde aldri fått eskalere slik det har nå, og militærmakt burde vært satt inn langt mer omfattende, langt tidligere. Man trenger forsåvidt ikke drepe piratene, men om det kommer til skuddveksling så er det på mange måter piratene sitt problem. De har stilt seg selv og mange uskyldige i den situasjonen. Jeg har ingen sympati med dem.

Problemene i Somalia har ingenting som helst med internasjonal shipping å gjøre og jeg finner det helt latterlig at du krever at rederiene skal betale for å kunne seile trygt forbi landet.

Kanskje det er en strategi vi kunne begynne med i Norge også? Eldreomsorgen er tross alt ganske dårlig. Vi kan begynne med organisert kapring av fly som mellomlander i Norge. Det skulle bare mangle at familiene til feite amerikanere på vei hjem fra ferie betaler for å mellomlande trygt i Norge. Om de vil slippe å bli kapret kan de jo bare bli hjemme...