View Single Post
Chikara's Avatar
Trådstarter
660
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Du mener seriøst legene i landet vårt burde ta opium mens de bedriver hjernekirurgi istedet for å lese litt faglitteratur?
Vis hele sitatet...
Nei, det mener jeg selvsagt ikke. Men jeg mener at psykedeliske planter & stoffer fortjener mer forskning når man ser hvor mye uviten, feilinformasjon og propoganda det er rundt dem.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Nei de var ikke datidens vitenskapsmenn, de var datidens selvopphøyde synsere.
Vis hele sitatet...
I motsetning til dagens vitenskapsmenn?

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Sjamanistiske samfunn har sjelden skriftkultur så hvordan vet du hva slags observasjoner de har gjort?
Vis hele sitatet...
Vi kan ta Maya sivilisasjonen som eksempel siden de er så godt kjendt og mye diskutert. Mesteparten av skriftene deres ble som kjendt brunnet av Columbus & Co da de koloniserte Sør-Amerika, pga. deres skrifter gikk imot den kristne troen. Likevel er det allment kjendt at Maya indianerene gjorde svært heftige og treffsikkre astronomiske kartleggelser som eklipser og solformørkelser. Du har vel hørt om maya-kalenderen og. Jeg sier på ingen måter at dette har noe med at dem røykte planter (selv om de gjorde det), men det sier litt om hvor oppegåendes de alikevel var.

Ellers er sjamanisme godt dokumentert verden over til den dag i dag og vi har jo for eksempel samene i Norge som ennå praktiserer dette. Når det er såpass utbredt så det er, mener jeg at det fortjener mer oppmerksomhet og forskning. Det er jo ikke for moro skyld de har drevet med dette i titusener av år frem til idag.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Sjamaner byggde ikke pyramidene, det var åpenbart noen som tilsvarte ingeniører (i den grad å stable steinklosser på hverandre krever ingeniørkunnskaper...).
Vis hele sitatet...
Men sjamanene (/ healere, drømmetolkere, orakler eller hva man måtte kalle dem) var en stor del av disse samfunnene, og hadde 100% inflytelse på hvordan hellige momenter ble bygget, og hvordan trosamfunnet fungerte i praksis.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Du trekker frem order "seriøsitet" som om det var et carte blanche for å avvise at mennesket har en kreativitet til å sette sammen to forskjellige bilder til en kompositt. Jeg mener jo religion er "seriøst selvbedrageri", og de fleste religiøse vil mene andre religioner gjør det samme. I India ruset kanskje en mann seg på noe og fant ut at jorden ligger oppe enorme skilpadder og elefanter. Det stemmer jo selvsagt ikke. Hans tanker som mange tror seriøst på er bare oppspinn.
Vis hele sitatet...
Neida, jeg er fullt enig i at ikke alle disse hallusinasjonene har noe "ekte" i seg, på samme måte som man kan ha mange syke drømmer om natten. Men noen ganger har man drømmer som stikker seg ut, og får en til å stille seg selv spørsmål om virkeligheten man lever i. Men du er enig i at religioner og spesielt mangen av de store kjendte religionene vi har idag har sin rot i nettopp slike visjoner, enten de er "reelle" eller ei?


Sitat av Kinseek Vis innlegg
Nei det har han ikke.
Vis hele sitatet...
Jo det har han.

Sitat av Bearass Vis innlegg
For å snu ting litt på hode: Kanskje er det VI som er dumme?
Vis hele sitatet...
Viss du leser hva jeg skriver litt mer nøye så ser du at du og jeg vil frem til omtrent samme poenget


Sånn ellers:
En annen tilfeldighet man kan bryne seg på er at i den klassiske "Tibetan Book Of The Dead" sies det at det tar 49 dager for sjelen å entre fosteret. Det er nå i nyere tid vi har funnet ut at det er etter nøyaktig 49 dager at man kan determinere kjønnet på et foster, og pineal kjærtelen blir utviklet (som man spekulerer er stedet i hjernen hvor det produseres DMT)
Grekerenes tidligeste filosofer har også spekulert om at dette er "sjelens sitteplass"

Jeg sier ikke at dette beviser noesomhelst, men det er definitivt interessant.