View Single Post
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Er du klar over at forsikringsselskaper nekter folk som kunder hvis de har familiehistorie med sykdommer? Og at de typisk ber om fullmakt til innsyn i medisinske journaler - det trengs ikke mye tankevirksomhet for å anta at hvis de skulle stå for hele helsetilbudet ville de benyttet seg av genetiske profilering og andre tvilsomme praksiser for å maksimere profitten. Du har sikkert hørt om markedskreftene, som du så fint automatisk henviser til hver gang noen nevner et mulig problem... Og det hadde vel neppe vært noen som hindret dem, siden en ren nattvekterstat ikke ville hatt noe Datatilsyn.
Vis hele sitatet...
De som er født slik at det blir vanskelig å få forsikring er en gruppe mennesker vi kan donere til. I dag stjeler staten penger og gir til en som ikke gidder å løfte en finger fordi staten betaler, det er jeg i mot. Derfor har jeg ikke noen tro på at vi bør ha støtteordninger. Når vi nesten ikke har skatter vil det bli mye lettere å donere penger til slike formål.

Hvordan får du 120 000 på en høyskole med marginal semesteravgift aner jeg ikke, men du må gjerne dele slik at du bidrar med noe mer enn en total avsporing fra emnets tema. Jeg vet ikke riktig om jeg vil kalle det dobbeltmoral, kanskje heller en uoverenstemmelse i forhold til ideologi, at du benytter deg av et tilbud som er fullstendig gratis og får verdifull kompetanse gjennom velferdsstaten. Ja, du får faktisk betalt for det, men det er kanskje helst etterpå at du vil slippe å betale skatt, når du først må begynne å bidra litt?
Vis hele sitatet...
Jeg ser ingen grunn til å ikke forskyne meg av fatet når jeg allerede er med å sponser det. Hva får deg til å tro at jeg ikke betaler skatt? Jeg jobber masse og betaler skatt. Selvfølgelig benytter jeg meg av "godene", selv om jeg får tilbake mindre en jeg gir.

Angående reklame - hvis du tror at alle mennesker gjennomfører fullstendig frie valg, hvordan forklarer du at butikkene har plassert sjokoladen i butikkene der man står og venter ved kassa. Hvis alle er fullstendig opplyste rasjonelle aktører (noe folk definitivt ikke er, de fleste trådene på forumet motbeviser nettopp den hyperkapitalistiske bærebjelken) hvor skal da sjokoladen plasseres akkurat der? Jeg mener ikke nødvendigvis at reklame er galt i seg selv, men den illustrerer hvordan rasjonaliteten i markedet er ikke-eksisterende for privatpersoner og økonomien trenger regulering.
Vis hele sitatet...
Blah blah blah... som sagt, lar du deg friste så er det ditt problem. Hvis du vil regulere hvor sjokoladen skal stå koster dette PENGER. Jeg er rett og slett ikke villig til å betale skatter i dyre dommer slik at "feite" ikke skal bli fristet til å kjøpe sjokolade ved disken. Og det prinsippet kan du putte inn i en annen situasjon.