View Single Post
Sitat av Warz Vis innlegg
For det første, jeg har inntrykk av at mange forakter de som blir født inn i rikdom. Det er ikke deres "feil", og jeg synes vi skal respektere dem på lik måte som andre. Når det gjelder hvordan folk blir rike er det selvfølgelig varierende. Likevel stemmer det ikke at majoriteten av de rike har tjent seg rike på krig våpen og elendighet. Svindle andre og villede dem? Huff.. ikke rart verden har blitt som den har blitt når man har et slikt syn på de mer velstående. Nei... det er som jeg har sagt før, det er de rike som bidrar mest til samfunnet. Jeg håper bare vi ikke skremmer dem vekk med stadig nye "nå skal vi faen meg ta dere" kampanjer.
Vis hele sitatet...
Tror kanskje jeg tolket deg litt feil istad, mener ikke at man skal forakte folk som er født inn i rikdom, for all del ikke, det er jo som du sier ikke dem sin "feil".

Nå snakker jeg hovedsaklig om de virkelig store bedriftene og industriene, veldig mange av disse tjener seg søkkrike på tvilsomme virksomheter og med tvilsomme metoder.

Ta fks våpenindustrien, bilindustrien, legemiddelindustrien, media, store banker, forsikringsbransjen, reklame og markedsføringsbransjen, energibransjen og fks generelle store bedrifter som har monopol på markeder(fks matvarekjeder osv).
Jeg vil påstå at man innefor alle disse industriene og bransjene vil finne tvilsomme forhold.

Oljeindustrien selger olje til bruk som drivsstoff, utslipp fra oljebaserte drivstoff forurenser planeten vår og er også skadelig for mennesker, dette vet de godt men industrien fortsetter sin virksomhet likevel fordi de gir blanke f.

Bilindustrien har produsert miljøforurensende biler i alle år og de fortsetter den dag i dag, selvom de vet at global oppvarming og forurensing er et stort og stadig økende problem.

Legemiddelindustrien er avhengig av sykdom for at det skal være et marked for legemiddler i det hele tatt, jeg mener ikke at hele legemiddelindustrien er tvilsom, men at visse deler av den er det. Det sier seg jo egentlig selv, hvis fks ett firma sin hovedinntekt er å selge angstmedisin, har ikke dette firmaet noen interesse av at man skal finne en god kur mot angst, for da er de ruinert, med mindre kuren er noe de kan ta patent på. Det skjer stadig vekk når folk finner gode naturlige midler mot sykdommer, at legemiddelindustrien bruker sin makt for å få gjøre stoffet(planten,etc) ulovlig, deretter lager de et syntetisert legemiddel av planten etc som de kan ta patent på og selge.

Reklame og markedsføringsbransjen utfører sin tvilsomme jobb med å gjøre mennesker til konsumerslaver ved å hjernevaske dem med villedende reklame hele tida og ved annet tull som fks å skape en populærkultur som de gjør folk til slaver av allerede fra de er små barn.

Energibransjen selger energi til folk, energi er noe som egentlig er "gratis", hvis staten hadde begynt å bygge energikraftverk basert på fornybar energi og satset mer på forskning på dette feltet, hadde det ikke vært nødvendig å betale for energi(ikke noe mer en vanlig skatt ihvertfall).

Media velger de overskriftene og nyhetene som selger best, noe som har resultert i at våre største aviser stadig minner mer og mer om se og hør.

Ellers er det en generell tendens i mange bransjer at man benytter seg av billig arbeidskraft, enten fra eget land eller fra andre land og innkjøp av råvarer fra u-land med både underbetalte arbeidere og barnearbeidere er vanlig.
Ellers er det jo vanlig i de fleste bedrifter at de på toppen tjener helt sinnsykt høye summer i året, mens de som er på bånn og gjør nesten hele jobben tjener veldig lite.
Sitat av Warz Vis innlegg
På den siste vet jeg ikke helt hva jeg skal svare. Poenget mitt var at man har havnet i en gjeldsituasjon. Hvordan mener du dette kan ha skjedd? Det skyldes i hvertfall ikke bare "de rike". Har man havnet i en gjeldsituasjon må man selv prøve å komme ut av den. Andre kan hjelpe deg, men du har fremdeles ikke et krav på det.
Vis hele sitatet...
Man kan jo til og med arve gjelden til foreldrene sine, for helt vanlige folk som ikke har rike foreldre er det nesten umulig å fks ta en utdannelse eller kjøpe et sted å bo uten å ta lån, lån med masse renter og avgifter.
Jo mindre egenkapital og sikkerhet du kan stille med, jo mindre sannsynlig er det at du får lån og hvis du får det blir det et lån med dårlige vilkår.
Sist endret av Shinobi; 11. april 2009 kl. 14:02.