View Single Post
Allan Hobson har vært inne på akkurat dette med likhetstrekk mellom den psykedeliske opplevelsen og psykotiske tilstander. Han har laget et diagram som kalles AIM-modellen. Det står for Activation (fyring fra nevroner), Input (mye eller lite inndata), og Modulation (kjemisk aktivitet). Han bruker forskjellige metoder for å måle hjerneaktivitet (bla.a. EEG, EOG og CT) på forsøkspersoner og dyr for å kunne visualisere forskjellige former for bevisthet.
http://dl-client.getdropbox.com/u/23015/AIM.png
I dette diagrammet vil våken tilstand ha høy aktivitet, høy inndata og høy kjemisk aktivitet. REM-søvn vil ha høy aktivitet, høy inndata og lav kjemisk aktivitet (noe som bla.a. foråraker organsik amnesia). Narkoser vil ha lav aktivitet, lav inndata og lav kjemisk aktivitet. Psykoser vil ha høy aktivitet, lav inndata og høy kjemisk aktivitet.

Når intern informasjon overgår ekstern inndata i våken tilstand, vil hallusonasjoner integrert i virkeligheten oppfattes. Psykedeliske stoffer har en tendes til å frembringe vrangsforestillinger hos brukeren av seg selv og sine omgivelser. Det er ikke de visuelle de forstyrelsene ved moderate doser jeg tenker på, men illusjoner som følelser av nærvær, paranoia, angst, overlegen forståelse, tap av kontroll, «bortkommenhet» osv., i tillegg til egotap, egodød og mekaniske alver.
«Nei! De mekaniske alvene er ekte!!! Bare spør Terence McKenna!»
Vis hele sitatet...
Forøvrig er jeg veldig med på at den psykedeliske opplevelsen er noe helt for seg selv, og absolutt spennende å utforske.

Det bør også legges til at det finnes flere forskjellige former for psykoser. Drømmer kan minne veldig om den deliriske formen, men det finnes andre former, som f.eks. psykoser ved depresjoner, og schizofreni.

Om noen er interessert i å lese mer om dette kan jeg anbefale «The Dream Drugstore» og «An Introduction to the Science of sleep» av J. Allan Hobson.