Tråd: Sex med dyr
View Single Post
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Jeg har aldri helt blitt enig med meg selv i denne saken her... På den ene siden er jeg en lidenskaplig liberalist, som mener at alt skal være lov, så lenge man ikke skader et annet vesen.

På en andre siden kan det gjerne hende at dette prinsippet brytes ved seksuell omgang med dyr; fordi man aldri kan vite hva dyret mener.

Allikevel må man forsøke å finne praktiske løsninger på alt, og fordi dyret ikke har samme intelligens som et menneske, så syntes det galt at et høyerestående vesen har seksuell omgang med et laverestående vesen; fordi det laverestående vesenet kanskje ikke kjenner omfanget og implikasjonene av dets egne handlinger.

Dette kan sammenlignes med en voksen som ler og tuller med et barn, og spør om barnet f.eks kan berøre kjønnsorganet hans/hennes. Dersom det gjøres i en "ufarlig" setting for barnet, så vil det sannsynligvis gå med på handlingen - og ikke tenke noe mer på det umiddelbart. Men etterhvert som barnet oppnår en høyere bevissthet og gjennomgår en normal sosialiseringsprosess, så vil det forstå at handlingen ikke var riktig.

Så kan man selvfølgelig komme inn på en prinsipiell diskusjon om det er samfunnet som "lærer" barnet at handlingen var feil, eller om handlingen ikke er riktig eller gal i seg selv - men at dens innhold og verdi defineres ut i fra en sosiokulturell kontekst. Men akkurat den ballen lar vi ligge.

Allikevel tror jeg vi må kunne konkludere med et par ting:
- Gjennom historien har vi lært at sex er såpass viktig for den fysiske og psykiske utviklingen til et vesen (menneske som dyr), at handlingen ikke kan sidestilles andre hverdagslige handlinger - og således må sees på som en ganske betydelig handling.
- Da laverestående vesener normalt sett ikke forstår implikasjonene av alle handlingene sine før i ettertid (eller endog kanskje aldri), så må det sies at de ikke kan bli tvunget, lokket eller lurt inn i situasjoner som de ikke har full bevissthet om. (eksempelvis sex)
- På dette grunnlag må sex mellom mennesker og dyr sies å være galt.

Dette argumentet styrkes ved at det ikke er NØDVENDIG for mennesker å ha sex med dyr; det er kun en seksuell fetisj, som man ikke beviselig kan hevde at ikke skader dyret.