View Single Post
"En steril ny sprøyte bør benyttes for hver injeksjon, akkurat som de gjør på sykehus for å forhindre sykdom og vevskader, som kommer av å bruke samme sprøyte mer enn 1 gang.."

Kilde

Epitel (overflatevev)

"Også hvor ofte du skifter nål kan påvirke utviklingen av fettputer. Når du bruker nålene om igjen, blir de dårligere etter hvert, og dette fører til at skaden i huden ved injeksjonsstedet blir større. Det kan medvirke til økt dannelse av fettputer. Så derfor anbefales det å skifte spiss ofte, gjerne for hver gang."

Kilde.

Nederst på kildereferansen står det om reaksjoner ved allergi eller tilsetningsstoff. Dette kjennetegnes ved rødhet. Selvom det gjelder insulin er det faktisk gjeldende regel for injeksjoner stort sett, der disse kulene er mer sjelden knyttet til hudreaksjoner, men til samme sprøyte flere ganger eller innsetting på samme sted hele tiden.

Det kan like godt hende at du har fått disse kulene av å ha satt samme sprøyte flere ganger eller på samme sted flere ganger, som det at du fikk en reaksjon mot tilsetningsstoffer. Siden jeg ikke er helsepersonell eller ekspert kan jeg ikke akkurat si det med sikkerhet, men sist da jeg fikk sjekket meg så sa de ihvertfall at det var på grunn av flergangsbruk av sprøyte eller innsetting på samme sted uten å sterilisere først.

Jeg fikk opplæring i sikker sprøytebruk på kommunale bygninger som disponeres til sosialklienter og trengende (slik som straxhuset), der en kunne få undersøkelse, demonstrasjon og svar på ulike spørsmål. I tillegg var det noen avliving av myter der som jeg ikke husker nå lenger, men det skulle søren ikke forundre meg om eter-injeksjon var en av dem..

Reaksjoner på tilsetningsstoffer kan gi form i utslett av rødhudet område, men det kan også være utslett eller reaksjon av vannet, sprøyta eller injeksjonsstedet, skapt av bakterier eller svette for den saks skyld. Oftest så ligger tilsetningsstoffer igjen i bomullet, helst hvis du bruker bomull som er ment for injeksjon. Filter fra sigaretter er et akseptabelt alternativ, bare det ikke inneholder glassfiber, og filteret tar opp mye snusk selvom det ikke tar opp alt - den er fortsatt godkjent.

Kilde

Videre i den kildereferansen ser vi noe sprøtt, at alle ikke-sterile filtere kan selv forårsake forurensninger og mikroskopiske filtere kan føres inn i åra med stoffet. Filteret hindrer altså stoffets urenheter i å trenge gjennom, men kan medføre forurensninger selv, og da føres selvsagt noe urenheter på grunn av skadet filter. Derfor bør man skifte også filter for hver gang. Jeg personlig gjør ikke alltid det, med mindre jeg ser korken full av urenheter.

Poenget er at også filteret, i tillegg til allerede nevnte tilfeller kan medføre de reaksjonene som rødhet, men mest sannsynlig ikke de fettputene. Det virker som det har noe med bakterier og sånn å gjøre. Da er det greiest å tro at disse små kulene er kommet via flergangsbruk av sprøyter, eller injisering på samme stedet. De er totalt harmløse forsåvidt, men irritable. Totalt harmløs er derimot ikke urenheter, hvilket du merker fort hvis noe urent skulle forsvinne inn i blodårene. For eksempel har du tilstanden kalt frossern, som oftest er et tydelig tegn på at du har fått urenheter i blodåra di.

Hvis det skulle skyldes enkelte tilsetningsstoffer, betyr dette at du måtte nødvendigvis fått kuler på alle injeksjonsplassene du bruker. Bruker du flere enn en injeksjonsplass, som anbefalt, blir du kanskje overrasket over at du kan få slike kuler på en plass - men ikke på andre. Dette på tross av samme type stoff. Dette ville vært ulogisk å tenke seg hvis disse kulene kom som følge av urenheter.

Men jeg er ingen ekspert på det feltet der, bare deler litt informasjon som jeg fikk fra sykesøstera - også det at du skal helst sette sprøyta med spissen pekende mot hjertet ditt. Det spiller for øvrig en rolle selvom det går an å gjøre det med nåla pekende fra hjertet (mot hendene) men det anbefales ikke for sikker injeksjon. Under er noen relevant informasjon som alle kan bidra med å unngå slike fettputer, selvom det er først og fremst årene som ivaretas på de teknikkene.

Kilde1
Kilde2
Kilde3