View Single Post
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Fonzey: Mulig det, men det er nok forskjellig fra firma til firma og fra kjørelærer til kjørelærer. Jeg fikk rimelig godt trykt inn i skallen gode filosofier, lærdom og historier fra min kjørelærers personlige erfaringer fra trafikken. Kjørelærere står rimelig fritt til å videreføre sitt eget bilde av trafikken over til sine elever. Det er nok sjåførenes bilde, oppfatning og respekt for trafikken som på et vis må endres og forbedres. Det er en svært vanskelig oppgave, som merkene ikke på langt nær kommer til å løse.

Jeg vil tro merkene kommer til å sette ungdommer i en uønsket posisjon. Å sette ungdommer i en bås for seg selv kommer til å distansere dem fra andre sjåfører, og dermed danne en gruppe som blir sett på som mindre dyktige, en fare for trafikken og i verste fall uønsket. Å bevisst danne slike grupperinger i trafikken ser jeg på som idiotisk.

Dessuten ser jeg ikke den konkrete nytten disse merkene vil ha. Skal vi gå inn på det spesifikke, er jeg svært interessert i å høre KONKRETE tilfeller der disse merkene kan forebygge og redusere antall ulykker i trafikken.

Å kontrollere av dette vedtaket blir overholdt krever dessuten ressurser fra politiet. De kan enten være nazi på området, som vil si at de bruker mye tid på å kontrollere at alle billister som er omfattet av regelen overholder loven, eller de kan se på det som en bagatell, og se litt gjennom fingrene. I førstenevnte tilfelle, vil det som sagt kreve mye ressurser fra et allerede opptatt politi. I sistnevnte tilfelle, har ikke loven noen hensikt.

Min konklusjon er at regelen rett og slett krever ressurser den ikke er verdt. De ressursene politikerne vil bruke på dette, bør heller gå til andre, bedre formål for å redusere ulykkene i trafikken. Hva med bedre veier? Kreve kursing innen etikk og filosofi i trafikken av kjørerlærere? Bare disse forslagene syns jeg er mye mer lansiktige og omfattende enn dette merket.
Sist endret av thomasf; 9. mars 2009 kl. 08:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.