View Single Post
drQ
Egendefinert
634
Sitat av Muradi Vis innlegg
Vel enten en kort henrettelse eller livsvarig fengsel (noe som er enda verre). Det er mennesker som ikke kan repareres. Nå mener jeg ikke folk som dreper i sinne, men folk som har en trang til å pine uskyldige og så drepe dem, og kanskje til og med spise av liket og henge det opp til pynt.

Men unnskyld. Glemte at "ungdommer" ikke har rett til å si sin mening, du voksne mann.
Vis hele sitatet...
Hva med folk som har en trang til at andre mennesker skal bli drept eller for alltid berøves friheten? De har jo et menneskesyn som ikke er helt heldig... Burde de låses inne før "lystene" tar overhånd?




Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Man kan si så mye man vil at straff ikke er hevn, men det ligger jo i ordet. Slå opp en hvilken som helst definisjon av straff.
Vis hele sitatet...
Nå er det slik at den juridiske definisjonen på straff er (noe slikt som) "et onde som staten påfører en lovovertreder på grunn av lovovertredelsen, i den hesikt at det skal føles som en straff".

Og bakgrunnen for straff er, som allerede påpekt, ikke hevn, men å være individual- og allmennprevantiv.

Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Og som jeg har nevnt tidligere i en annen tråd om samme emne, når man snakker om at det strider mot folks rettsoppfatning at f.eks. gruppevoldtekt straffes så mildt, så tror jeg ærlig talt det for de fleste handler mer om at "de jævla svina fortjener flere år bak murene" enn at "de stakkars syke menneskene trenger sikkert flere år på å bli friske så samfunnet igjen er trygt for dem".
Vis hele sitatet...
Det kan nok stemme, vi har f.eks disse postene:
Sitat av Nopros Vis innlegg
Det her er jeg helt enig i

Håper vi får det sånn i Norge.

Hvis noen gjør noe ondt med meninga på/mot noen andre. Så fortjener se og får tilbake med samme mynt
Vis hele sitatet...
Sitat av Crustydemon Vis innlegg
kriminelle handlinger bevist utført mot et annet menneske synes jeg skulle bli straffet med øye for øye, tann for tann.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke si at straffenivået i Norge ubetinget er riktig, men støtten til øye-for-øye er nok sjelden særlig gjennomtenkt. Jeg savner f.eks. noen argumenter for hvorfor, og ikke bare "jeg synes".

Det er nok noe uheldig dersom flertallets rettsoppfatning er i for stor grad i utakt med rettspraksis. Men støtten til øye-for-øye skyldes tydelig en tenking som stopper på urstatiet, og ikke klarer å se ting i større perspektiv.





Sitat av Muradi Vis innlegg
Det finnes mennesker som ikke kan repareres. Det er de jeg mener. Ikke folk som har hatt en nedtur.

Men hva mener du at vi skal gjøre med dem? Vi kan ikke slippe dem fri, så enten må vi låse dem inne på et rom for resten av livet eller gi dem en avskjed fra denne verdenen.
Vis hele sitatet...
Hvem skal så bestemme hvem som ikke kan repareres? Du? Eller kanskje jeg? Eller en som synes synspunktet ditt tilsier at du ikke kan repareres?