View Single Post
Politisjefen i Ciudad Juáres måtte gå av. Mexico taper narko-krigen.
http://www.dagbladet.no/2009/03/01/m...litet/4951487/

Denne er nyttig lesing for dere som fremdeles tror på forbud mot narkotika.

I et teoretisk tilfelle der all narkotika ble legalisert, og dermed ikke trengte illegale produksjons- og distribusjonsledd, ville vi ikke opplevd den narkotikavolden vi gjør i dag. Selv lille Norge blir hardt rammet av gjengkriminalitet, som i stor grad finansieres av narkotika. I forhold til mange land er vi heldige. I Afghanistan, Mexico og Colombia må sivilbefolkningen daglig lide for narkokarteller. Det finnes flere eksempler på land som sliter kraftig på grunn av illegal narkotikavirksomhet.

Forbudsfolket argumenterer med at det vil bli mange misbrukere hvis narkotika legaliseres, men må det virkelig det? Hvis ressursene som nå kastes i havet på å forfølge og straffe folk som driver med narkotika heller går til å sørge for at innbyggerne har det bra, vil vi antakeligvis ikke se en så dramatisk økning i misbruk (eller noen økning i det heletatt). Folk flest har tross alt sperrer for hvor mye rus de vil innta, legalt eller illegalt, på grunn av skolegang, jobb, venner, familie mm. Jo fler vi hjelper til å ha disse tingene å leve for, jo færre vil ende med å rømme inn i rusen.

Selv i en pessimistisk prognose der vi antar at vi får en enorm økning av misbrukere, vil vi komme mye bedre ut enn situasjonen i dag. For det første vil misbrukerne få helt andre kår når det kommer til hygiene, renhet og pengebruk. Bare på dette området reduserer vi helsekostnader og fengselskostnader. Misbrukere er også et lettere folk å hanskes med enn voldelige kriminelle, når det kommer til behandling. Med mer frie ressurser som heller kan brukes på bedre oppfølging av barn og unge voksne, vil vi garantert se en dramatisk reduksjon i antall misbrukere på under fem år fra en eventuell legalisering.

Jeg vil påstå at jeg lett kunne ha hatt dette synet selv om jeg selv ikke drev med noen former for narkotika. Dette handler ikke om min egen rett til å ruse meg i noen grad, men det faktum at forbudet medfører problemer av mye større dimensjoner enn det en legalisering noen sinne kommer til å gjøre. Om du fremdeles støtter et forbud, vit at du indirekte støtter vold og jævelskap på global skala, selv om dette ikke er din intensjon.