View Single Post
Først en liten beklagelse, jeg mente ikke det var mye jeg var uenig i, bare at det var så mye som jeg finner så fantastisk intressant at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. : )

Mine tanker omkring emnet, er også inspirert av Jungs verker - ettersom det er en av de få personene jeg har lest noe om, som på så enkle måter forklarer fenomener jeg selv er overbevist om at jeg har opplevd.

Jeg tror derimot ikke man trenger å dra inn noe paranormalt for å kunne oppfatte den kollektive ubevisstheten, jeg referer til Rupert Sheldrake som snakker om morphogenetic fields - og ja, jeg vet at dette sees veldig ned på av moderne vitenskap, men det faktum at dette er tanker som noen har viet livet sitt til gjør det hele mer intressant for meg.

Jeg vil også dra fram Terence Mckenna her (han og Sheldrake er forresten venner, så det er mulig å finne en god del foredrag de har holdt sammen), som sammen med sin bror Dennis, brukte nettopp likhetstrekkene mellom schizofreni og shamanisme som utgangspunkt for det som i dag er boken "The Invisible Landscape: Mind, Hallucinogens, and the I Ching".

Det er for meg vanvittig intressant den informasjonen Mckenna mener å ha hentet ut av I Ching, Carl Gustav Jung var også en flittig bruker av denne boken, og det er om ikke annet, morsom lesning uansett hvordan man stiller seg til materialet.

Det som det i bunn og grunn koker ned til for meg, er at jeg rett og slett ikke tror at den virkelighet vi befinner oss i er den eneste.
Stephen Hawking snakker om superstrengteori, og jeg har ikke fulgt med hvorvidt standaren er ti, elleve eller tolv dimensjoner man referer til nå.

Vi vet at lys og lyd er bølger, og nå er det de som begynner å snakke om at materie også er det, bare at det er en vanvittig tetthet i den.
Og det er akkurat dette jeg tror den psykedeliske opplevelsen er, evnen til å se forbi den daglidags "trippen" vi har - for jeg er overbevist om at pinealkjernen vår utsondrer DMT selv i våken tilstand, som gjør at alt vi ser, føler, opplever, lukter, smaker er like mye trip som når vi sover.

Nå suller jeg meg bort her, men jeg har igjen dårlig tid, og det er så mye jeg gjerne vil se, men jeg føler at vi kanskje beveger oss for langt unna emnet HPPD, og det burde kanskje vært best å føre samtalen videre i en annen tråd?