View Single Post
Jeg tar selvkritikk på generaliseringa, paranoy. Beklager det. Jeg er selvsagt klar over at de fleste schizofrene ikke får befalinger fra Gud. Har selv en eks og flere venner som lever fint med diagnosen. Og jeg har jo selv opplevd å få verdifull innsikt som følge av egne lidelser.

Men poenget her var ikke schizofreni i seg selv, men det at psykiske lidelser ikke nødvendigvis er verdifulle, og at det blir for fjernt å uten videre se på alle alvorlig syke mennesker som simpelthen "annerledestenkende". Å f.eks. se mennsker som tror de er på drapstokt for Gud som mennesker som tapper den kollektive bevisstheten til deltakerne i en massakre som skjedde for hundrevis av år siden, og dermed se bort ifra det man vet i dag om kjemisk ubalanse osv, føles rett og slett som en smått uærlig ønskedrøm.

Edit: Ser jeg har vært litt vel skarp igjen. Jeg har selvfølgelig ingen forutsetning for å påstå at noen som tror på slikt er uærlig. Men utenom det står jeg for det jeg har skrevet.
Sist endret av xtapolapocetl; 21. februar 2009 kl. 18:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.