View Single Post
Må si meg litt skuffet xtapolapocetl, men er du klar over at du bidrar med å stigmatisere en hel gruppe mennesker som ikke fortjener det nå? Visste du at det er like store individuelle forskjeller mellom mennesker som har schizofreni som mellom mennesker som ikke har det? Det fins først og fremst ulike former for schizofreni, av disse variantene fins det mange forskjellige grader av det og tilslutt er det faktisk mange som blir helt friske!

En antar vel at mindre enn 20% har den kroniske varianten, av disse er det representert et mindretall som er så syke som det eksemplet du nevner du kjenner, og av disse igjen er det et fåtall som er så syke at de er til trussel for andre mennesker enn seg selv. Du står ikke igjen med mange prosentene som skal representere en hel gruppe.

Schizofreni-begrepet henger igjen fra de riktig gamle dagene da psykiatrien ikke visste noe om denne sykdommen og anså den som uhelbredelig, derfor ble denne gruppen mennesker overrepresentert på asylene. De ble rett og slett sperret inne og lobotomert. Selvsagt var det de verste tilfellene som stod til grunn for undersøkelser og forskning, hvorav mytene om schizofreni sakte vokste frem hos befolkningen. Viste du tegn til schizofreni så ble du sperret inne resten av livet, selv om du kun hadde en episode! Forestill deg å være frisk på et asyl i gamle dager for en episode du hørte stemmer.

I dag vet vi at det fins mange ulike lidelser som kan ligne på schizofreni, men er det ikke og det fins episoder der utbrudd kan forveksles med schizofreni uten å være i nærheten av å høre Gud tale til dem på noe som helst vis. Mange forveksler schizofreni med spaltet personlighet mens ordet egentlig betyr sprukket eller spaltet sinn. Ordet er et forsøk på å beskrive at de tankemessige og følelsesmessige opplevelsene vi har, ikke henger sammen slik de gjør i normal tilstand.

Svært mange opplever ikke denne tilstanden verre enn en med HPPD bare så det er sagt. Jeg har sett eksempler hvor disse to har vært sidestilt, men jeg fant ikke nettsida. De fleste med schizofreni lever et normalt liv, har jobb og familie, noen går på skole, det er noen som har gjort karriere som psykolog og behandlere også; noen må gå med lidelsen livet ut men får ingen eller få episoder igjen, mange får kun en episode and that's it, og like mange av de som anses dels friske blir helt friske.

Sier vi at under 20% får det kronisk, 40% får det delvis og 40% blir helt friske vet jeg ikke nok om HPPD til å si om de kan sammenlignes, men på lik linje som HPPD så er det 4 stadier av lidelsen, derav 4. stadium er verst. Av de på dette fjerde stadium som sannsynlig dekker mesteparten av de ca. 20% er kanskje bare noen % så syke som han du kjenner. Dette betyr at inntil 90% blir stigmatisert av de få % som holder liv i mytene.

Disse nitti prosentene må gå rundt i sine friske perioder og oppleve de fordommene andre mennesker har til begrepet, selvom det mest sannsynlige er farligere mennesker de omgås eller treffer daglig. Svært mange schizofrene tar selvmord p.g.a. stigmatiseringen, eller selvstigmatisering, opptil 25% tror jeg det var, selvom de blir helt friske og mange utvikler bipolar _disorder_ og får endret sin diagnose til det. Det er lignende symptomer schizofreni har med bipolar lidelse.

Ikke alle mørkhuda mennesker raner, dreper, voldtar eller slåss her til lands men fordi noen få gjør det er det lett for mengden å tro at resten er kapabel til å gjøre det. Mange schizofrene har ikke engang hørt stemmer, men de kan ha problemer med å holde avtaler, betale regninger, lese ei bok eller ta kontakt med andre og trenger hjelp til det. Yes da, mye å være redd for der gitt.

Legger ved en liten vedlegg og foreslår at du også må lese litt om schizofreni, min venn - hehe -

http://www.dinside.no/351959/slutt-aa-si-schizofreni