View Single Post
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hva har de å frykte? At staten vet hva du handler på Rema 1000?
Vis hele sitatet...
Problemet er at selv så basic informasjon som dine handlevaner på Rema 1000 kan brukes og misbrukes i det uendelige. Forsikringsselskaper kan for eksempel nekte kunder på basis av hva slags matvarer de kjøper. Jeg vet at deling med forsikringsselskaper ikke ville vært intensjonen i første omgang, men når dataen først er lagret er det bare et pennestrøk som skal til før det blir realitet. I et samfunn der all kjøpsinformasjon lagres er ingen trygge, politikere kan f.eks risikere å få publisert informasjon om hvilke sexleketøy og kjønnsykdommedisiner de har kjøpt på en eller annen vilkårlig blogg som har fått tilgang til lekket informasjon. Det er bare et av mange eksempler, i bunn og grunn er det uskyldige mennesker det går ut over.

Man må nesten regne med at lagret informasjon på et eller annet vis bli misbrukt, derfor bør vi begrense hva staten lagrer om oss. Å stole blindt på staten er naivt. La kontantene leve!

Dessuten, kriminelle vil alltid tilpasse seg. Jeg tror det kommer til å vokse frem en helt ny del av undergrunnsverdenen som spesialiserer seg på digitale penger, den dagen kontanter forsvinner.

(Ja, det finnes allerede en del kriminelle som driver med f.eks svindel av kort og banker, men jeg sikter her til et miljø som primært driver med mottak og sending av digitale penger uten at myndighetene lett kan gjøre noe.)
Sist endret av Nichotin; 20. februar 2009 kl. 15:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.