View Single Post
jamen yolo da.
luni's Avatar
Som tittelen sier er jeg altså ute etter hva folket egentlig mener når de snakker om "den norske kulturen". Jeg ser begrepet blir mye brukt i innvandringsdebattene som florerer, men det er sjelden noen som utdyper hva de legger i dette. Definisjonene på kultur er mangfoldige og brukes i mange sammenhenger, men jeg har forstått det som at de fleste mener noe sånt som hva som definerer Norge, utenom de rent fysiske grensene, i disse debattene. Det være seg atferd, fremtoning, aktiviteter, normer, verdier, tradisjoner, mat osv.

Det er kanskje ikke så lett, og spesielt ikke med tanke på hvor stor påvirkning vi har fått fra andre land, men nettopp derfor hadde det vært interessant å høre hva folk sikter til når de bruker begrepet og enkelte ganger avslører såpass sterke følelser knyttet til det.

Wikipedia nevner
Kultur i Norge er ikke bare bunad og å være født med ski på bena som vi liker å skryte av. I Norge har vi, som et av svært få andre land i verden, den mye omtalte; matpakken! Den begynner i barnehagen og holder seg helt ut arbeidslivet. Dette er, selv om de fleste ikke ville tro det, norsk kultur.
Vis hele sitatet...
Selv tenker på for eksempel på målet om å benytte naturen som rekreasjonssted, kle seg etter været, delta i aktiviteter, lese skjønnlitteratur, ha et presentabelt hjem, tilbringe tid med familien og å reise til andre land. Kunne sikkert kommet på mer, men egentlig er jeg mest interessert i hva andre mener. Kjenner dessverre ikke så mange utlendinger, men de jeg møter påpeker ofte ting de synes er "erkenorske" som jeg ikke har tenkt på.

Det blir vel fort bare positive ting, ettersom "norsk kultur" som regel nevnes i samme setning som "bevare", men negative aspekter må gjerne tas med.