Tråd: Bevis for Gud
View Single Post
De gudene som blir beskrevet i diverse religioner er guder som aktivt deltar i våre liv. Gjør ting som påvirker oss, utøver små mirakler gjennom bønner osv.. Mennesket har rett og slett bare brukt "Gud" eller "guder" som en forklaring på uforklarlige, nærmest tilfeldige hendelser, og så lenge du er overbevist om at en gud står bak disse hendelsene, vil du hver gang det skjer noe underlig, si at det var guddommelig inngripen. Eksempel: Bilen din står fast i en bakke pga. is eller dårlig føre. Du prøver og prøver, men kommer deg ikke opp. Siden du er overbevist om at det finnes noe guddommelig, ber du til din gud, og tilfeldigvis så kommer du deg opp bakken. Kanskje du tok litt ekstra fart denne gangen, eller så gjorde du noe annet annerledes, som nå gjorde at du kom deg opp. Allikevel vil dette bare styrke din tro på en eventuell gud, eller guder, selv om det bare var tilfeldigheter, eller andre omstendigheter som gjorde at du faktisk kom deg opp.

Mennesket har siden tidenes morgen pekt på gudene når det skjer noe vi ikke kan forklare, og det gjør man også den dag i dag, men man skylder altså nå på en gud fordi vi forventer at det var en gud som gjorde at dette faktisk skjedde, og dermed styrker man bare oppunder den evt. falske troen på guddommelig inngripen.

Håper vertfall noen forstår poenget i posten min, jeg bare skrev det jeg tenkte.. (er selv ateist, som dere sikkert gjettet)
Sist endret av KeithFlint; 18. februar 2009 kl. 00:25.