View Single Post
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
Etter å ha sett Reflektor på TV2 som gikk nå i sted, må jeg si at jeg har forandret min tvilende holdning til hvorvidt heroin bør bli gitt til tunge narkomane.
Når det har seg slik i dag at tunge narkomane har mulighet til å gå inn på et sprøyte rom sette et ulovlig stoff og ikke minst urenslig/skittent stoff i armen for så å gå ut og jakte på neste dose. Ser jeg ikke problemet med at de tunge narkomane skal få muligheten til å få innta et rent stoff i disse sprøyte rommene under oppsikt.
Det vil jo uansett ikke være store forskjellen fra nå til evt. et slikt prøve prosjekt. Foruten om at det øke sikkerheten og rensligheten på stoffet de kjører i seg.
Det er ikke snakk om å gi Heroin på resept, men å gi det i et sprøyte rom hvor rusmisbrukere har mulighet til å gå inn flere gange for dagen og sette sine doser gratis. I Sveits har de strenge rutiner på at ingen får med seg noe av dette stoffet ut på gaten. Så at dette vil spres på gateplanet er jeg sterkt i tvil om. Det vil alltids finne unntak, men dette tror jeg i er så marginalt at det ikke er noe å snakke om engang.

Dette vil i mine øyne på sikt medføre at kriminaliteten og de idiotiske impuls ranene som skjer hver eneste dag vil minske. Samtidig som renslighet i form av rent stoff, rene sprøyter og sterile former for både tilberede stoffet og inntak metode kanskje kan føre til mindre sykdommer som fører med seg med misbruket og livstilen.
Samtidig vil de kyniske Heroin langerne miste mange "gode" kjøpere som gjør alt i sin makt for å skaffe sine daglige doser.
Det er klart at gate heroin fremdels vil være på markedet, men jeg er overbevist om at mange dealere vil få en kraftig strek i regningen.
Det vil alltid være folks om er intr. i å kjøpe heroin, desverre. Men å gi de tunge narkomane et slikt tilbud vil uansett være mer attraktivt for dem enn å måtte stresse penger hver eneste dag for sin nye dose.

At sprøyte rom i seg selv er lovlig i Norge er i mine øyne banalt om det ikke også da skulle kunne gå an å gi brukerne av sprøyte rommet et skikkelig stoff, istedet for et forurenset og utblandet stoff.
Har man kommet så langt så hvorfor ikke bare gi det en prøve ordning?
Jeg vil på ingen måte påstå at det er en løsning på noe som helst. Men per dags dato er det ingen løsning på problemet uansett, så hva er det man har å tape.
Samtidig er det dokumenter at heroin er et mindre skadelig stoff for indre organer enn da Metadon. Samtidig så gir ikke metadon den rusen som de rus avhengige er på jakt etter. Mange går på metadon en liten stund for å gå på en sprekk der de da vil oppnå å miste sinn tilgang til metadon, og igjen blir satt på gata for å kjøre i seg dritt stoffer igjen.

For dere som har tilgang til tv2 nett tv, anbefaller jeg å se dokumentaren. Den var ikke i og for seg banebrytende, men det gikk opp et par ting for meg som rett og slett får meg provosert med tanke på hvordan Norge håndterer problemet nå, eller snarere tvert i mot; Ikke håndterer problemet. Der forskyver det og lukker øynene.
Noe "verdig liv" på "lovlig heroin" er det ikke snakk om her. Men om det kan hjelpe til med at omsettningen av tilgriset heroin på gaten vil minske over tid, føler jeg at det er absolutt verdt et forsøk. Hvordan kan man vite at det ikke vil fungere, uten å ha prøvd?