View Single Post
Sitat av q_Werty Vis innlegg
Når skal folk forstå at religion ikke er en rase? Du kan ikke kalle det rasisme å ikke like folk på grunn av deres religion, det blir for dumt. Ikke bare er det folk av alle raser og nasjonaliteter som er muslimer (selv om det er et overskudd av folk som er mørke i huden), det er også noe man kan ta et bevisst valg om.

En religion er noe man tror på og eventuelt praktiserer. Det finnes mange mennesker som gjennom livet endrer sin religion og/eller sitt livssyn basert på blant annet hvilke reaksjoner man får fra folk basert på det. Se på pinsevenner for eksempel. Jeg kan ikke så mye om det at jeg kan si jeg hater det, men jeg har veldig lite respekt for folk som valgfritt står for en slik religiøs overbevisning. Det gjør meg ikke til en rasist, det gjør at jeg fordømmer mennesker basert på deres livsstil og meninger, noe som kan sidestilles med å "fordømme" noen politisk aktive mennesker basert på deres politiske parti. Det er ikke slik at jeg "bestemmer meg for" hvordan et menneske er, men det gir faktisk en pekepinn på hvordan mennesker kan være.

Jeg syntes ikke ordet fordømme passer helt inn her, for det finnes grenser for hvor mye slutninger man kan dra av noe slikt, men om jeg sier at jeg syntes muslimer er teite fordi de ikke spiser visse typer kjøtt så må jeg for fanden få lov til det, på samme måte som jeg kan kritisere vegitarianere.

Det er selvsagt folk som drar denne for langt, og da blir det ille. Sånn som at folk sier at "alle muslimer er bare bråkmakere" etc. - fordi det ikke har noe logisk sammenheng med nettop det at de er muslimer. Det blir en generalisering uten særlig begrunnelse, oftest basert på anekdoter. Slike ting hjelper bare til å ødelegge for begge sider i en debatt som dette.
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg, men ved å se på enkelte innlegg (må vel referere til Boo-Boo, siden han er et prakteksempel på dette), om måten det blir formulert på, så er det en anelse rasisme involvert her. Mange skriver at man risikerer å bli verbalt eller fysisk angrepet av rasister/nazister ute på en lørdagskveld. Da er det vel direkte utseendet på personen det går på, og ikke hva vedkommende har på hode. Men alt i alt er jeg fullstendig enig med deg, og du har et poeng. Alikevel er det mange som presterer å blande inn rasisme i det de skriver, og derfor blir mange fristet til å omtale disse som rasister, selv om det er en smule off-topic.