View Single Post
Sitat av Defqon
Jeg vet hvertfall at hvis en vekter hadde kommet etter meg uten at jeg hadde gjort noe, så hadde jeg aldri latt ham ransake meg eller holde meg igjen.
Vis hele sitatet...
Hvis en vekter "kommer etter" deg er det mulig at han har "Skjellig grunn til mistanke". Hvis du leser litt på det har han lov å be deg om å stoppe og spør om du har tatt noe. Du er ikke anholdt, bare i søkelyset for en evt. kriminell handling. Som du sier, hvis du ikke har gjort noe så er det bare for deg å forklare og evt. vise at du ikke har noe i lommene. Da beklager vekteren for forstyrrelsen og lar deg selvfølgelig gå.

Sitat av Defqon
Men du sier at du er "ute" etter å ta smågjenger med ungdommer på kjøpesenter, bare for å få de kasta ut? Hvofor?
Vis hele sitatet...
Senterledelsen vil ikke ha smågjenger (les: ungdom/voksne på mer enn 4-6 stk) som reker rundt på senteret, sitter i trappeganger, tar heisen opp og ned og generelt kan virke forstyrrende for andre gjester. Vekteren får først beskjed over samband av overvåkningstjenesten til å sjekke hva som skjer og kan be dem eller kaste dem ut av senteret da ledelsen ikke vil ha dem her. Dette er fullt lovlig, og du har ingen ting du skulle ha sagt. Som nevnt tidligere i tråden så har en vekter borgersrett og eiersrett.

Sitat av Defqon
Men de kan ikke stripse noen fast eller utøve vold, med mindre motparten er voldelig.
Vis hele sitatet...
Vekteren har lov til å stripse deg fast hvis dette er nødvendig for å anholde deg.
Utøving av vold prøver vi såklart å unngå, men hvis dette er nødvendig for egen eller andres sikkerhet har vekteren lov.

Sitat av Defqon
Husker en gang, så hadde jeg og noen kompiser kjøpt øl på et kjøpesenter. Så når vi gikk ut derfra så så vi to vektere komme gående, vi starta å gå helt normalt unna men plutselig begynte de å løpe mot oss. Jeg var den eneste som kom meg unna, selv om jeg hadde to seksere i henda.

Vekterne var liksom ikke ute av kjøpesenteret fordi de skulle ta oss, men fordi de skulle ta en røykepause. Det vil si at de ikke hadde sett eller hørt at vi hadde kjøptø øl, og derfor er det sykt rart at de plutselig bare løp etter oss bare fordi vi så unge ut, er jo ikke ulovlig for en under 18 å kjøpe øl heller. Så dette var absolutt ikke rett.
Vis hele sitatet...
Les igjen:
"Skjellig grunn til mistanke". Vekterene mistenkte nok at dere ikke var 18 år og ville bare sjekke ut hva som hadde hendt. Selv om jeg syntes den historien din var ganske rar. Jeg har erfaring med dette og kunne aldri se meg selv springe etter alle som går med poser med øl. Da hadde jeg ikke hatt tid til mine andre plikter. Men som sagt tidligere, det finnes forskjellige vektere slik det finnes forskjellige personer innen andre yrker.