View Single Post
Sitat av #Conex Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Nå er det veldig sent, så jeg skal bare legge inn en rask kommentar. Jeg tviler sterkt på at det er noen med noen som helst form for utdannelse innen fysikk som har laget den videoen der, for det er et par virkelig horrible feil. En gjenstand som akslererer med 64% av tyngdens akslerasjon vil ikke utøve MINDRE kraft på et stillestående objekt den treffer, enn hvis den samme gjenstanden istedet står stille på samme objekt. Det vil bare treffe med LITT mindre kraft enn hvis det hadde akslerert med HELE tyngdens akslerasjon. Nøyaktig utregning får jeg heller vise deg i morgen, eller kanskje slashdot eller noen andre kan ta det. Har du hatt fysikk på videregåendenivå og du husker det sånn halvveis bør du egentlig klare det selv.

Du kan godt prøve selv - prøv å ta en vekt på et par-tre kilo, og legg den på foten din. Det gjør ikke spesielt vondt, eller hva? Så fester du denne vekta i en snor, og slipper den mot foten din, mens du bremser den *litt* med snora. Det vil ikke gjøre FULLT så vondt som hvis du hadde sluppet den rett på foten din uten snora til å bremse, men det vil garantert gjøre vondere enn hvis du bare satte den ned der forsiktig, og lot den stå der. Det blir omtrent som å bruke et sikkerhetsbelte i en krasj, vs å bremse med ansiktet mot dashboardet eller rattet. Jeg anbefaler sikkerhetsbeltet sterkt, men hvis du tror på den videoen der, så kan du bare droppe sikkerhetsbeltet og skru av airbagen.

Å pulverisere betong er ikke så vanskelig, selv om det skal litt kraft til, og det sikkert høres litt rart ut. Se her f.ex. http://www.youtube.com/watch?v=2IRG85rFOEg - jeg har sett slike tester i en lab, og selv der, der bevegelsen ikke fortsetter nedover, er det ganske mye som ender som grus og pulver.

En annen måte å tenke på eksempelet med loddet, er: At du kan droppe snora, og slippe loddet fra en halvmeter istedet for en meter. Det eneste som blir forskjellig, er hvilken hastighet gjenstanden vi slipper, har når den treffer. Uansett, hvis den har noen som helst hastighet, så vil det være en større kraft den treffer med, enn om den stod stille på underlaget.
Sist endret av atomet; 3. februar 2009 kl. 03:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.