View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mo3 Vis innlegg
Hvordan kan du forklare da? at world trade center kolapset pga brann etter 45min, når andre bygninger har brent i over 24timer uten å kolapse.

Flybensin kommer opp i en varme på 1k grader eller no. mens bygningens konstruksjon skal tåle over 1600
Vis hele sitatet...
Så er jo akkurat den biten så hinsides godt dokumentert av m.a. NIST at det i mine auge blir tåpelig å argumentere mot det med mindre du har ekspertise på bygg sine brannegenskaper.

Sitat av http://www.metallurgy.nist.gov/techactv2005/ar2005_safety.html
All steels lose strength with increasing temperature. By 600 °C, most structural steels have lost more than half their strength. At intermediate temperatures the strength is independent of time, but above 500 °C, creep, or time-dependent deformation, further reduces the load-carrying capability. To combat this loss of load-carrying capability, structural steel in buildings is insulated to keep it cool in fire.
Vis hele sitatet...
Der er to avsnitt som er interessante - eit om WTC spesifikt og eit om stål i bygninger.

I tillegg har jo NIST ufattelige mengder analyser av det som skjedde. I staden for å blindt avvise dei foreslår eg at folk faktisk tar seg bryet med å ta en punktvis gjennomgang med ekspertise på området, og forklare kvifor NIST tar feil. Om det blir gjort er eg svært villig til å lytte. Inntil det blir gjort avfeier eg konspirasjonsteoriane som ja - nettopp: konspirasjonsteorier.
Sist endret av vidarlo; 2. februar 2009 kl. 17:41.