View Single Post
Hm jeg tror det går ut på noe av det DonTomaso sier.. Terskelen for å lage elektronisk musikk er i stor grad lavere enn ved mange andre genre ettersom man ikke trenger å øve seg opp til å beherske et instrument, og man er ikke avhengig av andre utøvere for å få fram et ferdig produkt. Man er heller ikke avhengig av noe særlig utstyr (eks. gitar trommer, opptaksutstyr, mikrofoner).. som sagt kan enhver fjomp laste ned FLstudio og sette igang og rable ned ideene sine.

Et viktig element som forsvinner i størsteparten av elektronisk musikk er samspill. Når bra musikere spiller sammen og tilfører sitt til et sound, så oppstår det en kjemi som ikke en datamaskin/sequencer ikke klarer å gjenskape. Dette er kanskje savnet blandt mange i elektronisk musikk.

Et annet aspekt er at mye av den elektroniske musikken som blir laget møter fort sine begrensinger ved at utøveren ikke nødvendigvis har særlig innsikt i musikkteori, og dermed kanskje møter veggen fort både tonalt og rytmisk.

Nå skal det sies at denne posten er kanskje mest rettet mot den type elektronisk musikk jeg tror trådstarter sikter til. Må ta med i beregninga at elektronisk musikk er et veldig omfattende begrep, som strekker seg fra alt fra Nils Petter Molvær, Bugge Wesseltoft etc. til Marcel Woods og Ferry Corsten, fra deep house til darkpsy, breakbeats til gabber...

Grunnen til at mange metalfolk ser så negativt på det er vel kanskje at de mener det er slags uærlig genre av forskjellige grunner, noen av de nevnt ovenfor. Metalfolk har en tendens til å være sneversynte, og ikke kom her.. jeg vet akkurat hvordan dere tenker =P