Tråd: Kapitalisme
View Single Post
yennz: med all respekt, den såkalte kommunismen i gamle sovjetunionen, var helt tydelig ingen KOMMUNISTISK stat. En leder, ett parti, en sak, tvang, propaganda... høres mistenkelig ut som fascisme, spørr du meg. De bare beskyttet seg med ÆKommunistiske ideerÆ. BTW Stalin sin psyche var veldig tvilsom. Han led av paranoia, og psychen hans var generelt sett ikke god.

OnTopic: Dagens samfunn er styrt av incentives. Hva kan jeg som individ få ut av situasjonen, hva er i det for meg? Det driver mennesket til handlinger vi vanligvis kanskje ikke ville gjort. Kapitalisme er basert på akkurat dette; individualisme! Personlig sympatiserer jeg med anarkismen. Men jeg skjønner at dette er for langt i fra dagens samfunn, at det aldri kommer til og skje (i min levetid). Dette og at jeg er lei av og forklare:"NEI det betyr ikke at jeg liker og ødelegge ting!" , har gjort at jeg har tatt litt avstand.

Blitzere setter dagens anarkister i veldig dårlig lys! Selvom kanskje musikk-scena er top!

Jeg annbefaler alle som leser dette til og lese "Freakonomics"! De gir nytt lys på problemer, og gir deg et helt nytt perspektiv på verden! For eksempel: den plutselige droppen på kriminalitet i USA skylles at det ble lov i USA og ta abort på 1970+tallet. Boka skriver og hva sammenhengen mellom "Wrestlers and Real-estate agents"
Sist endret av kummi90; 31. januar 2009 kl. 04:48.