Tråd: Selvmord
View Single Post
Selvmord er jo uten tvil tabu som du sier. Det er ett sårt tema hvor man skal vokte sine ord i fare for å såre andre, samtidig som man må være nøye med å få frem poengene sine.

Det er jo en litt vanskelig tråd med tanke på at det ikke er noe konkret å diskutere, men jeg kan jo dra frem noen meninger jeg har rundt problemstillingen. Og, bare for å informere, så har jeg ikke mistet noen kjære til selvmord, men jeg har vært vitne til resultatet av selvmord og hva det gjør med familie da en jeg var kamerat med tidligere valgte å ta sitt eget liv. Uansett, tilbake til problemstillinger.

Det er i Norge ulovlig med selvmord, banalt nok. Er du/dere for eller imot dette? Selv er jeg sterkt imot denne loven. Jeg lever MITT liv, og om jeg finner det for galt til at jeg ønsker å avslutte det, så burde det være mitt valg. Ingen skal kunne si at jeg MÅ leve, dersom det ikke stemmer for meg. Nå tviler jeg vel egentlig på at den loven forhindrer selvmord, men jeg mener allikevel den burde avskaffes på grunnlaget over. Ditt liv, ditt valg.

Så kan man jo diskutere hvorvidt man BURDE ta selvmord. Selv er jeg sterkt imot det. Jeg mener selvmord er en feig løsning som skaper flere sorger enn det letter smerter. Selvmord er, i mine øyne, en egoistisk handling samtidig som det er den "feigeste" løsningen. Det sagt, så er jeg fullstendig klar over at uttalelsene mine høres helt på kanten ut, men dere får misforstå meg rett. Les poenget mitt, og omformuler slik at det ikke virker støtende.

Jeg må også tilføye at jeg uttaler dette på grunnlag hvor jeg, som nevnt, ikke har mistet noen til selvmord. Jeg har heller aldri vært suicidal selv, så jeg uttaler meg uten å vite hva som surrer og går i toppen på de som tar dette dramatiske valget.