Tråd: Snåsamannen
View Single Post
Sitat av dain Vis innlegg
Vet ikke helt hva jeg skal tro egentlig. I utgangspunktet er jeg skeptisk som bare faen til sånne ting, men så fortalte min svigermor meg en historie.

Hun mistet synet etter en fødsel, og legene fortale henne at det var absolutt ingenting de kunne gjøre. Hun hadde altså fått beskjed fra legene at hun aldri kom til å se sitt nyfødte barn. Den gang trodde ikke hun heller på slike ting, men valgte å forsøke en av disse healerne, som en siste utvei. Ser hun i dag? Bedre enn noen gang. Etter at hun var i kontakt med denne mannen (ikke snåsamannen vel og merke), så gikk det noen dager før synet begynte å komme gradvis tilbake.

Selvsagt kan det være tilfeldigheter, og at legene tok feil, men.. Er vel fortsatt skeptisk.
Vis hele sitatet...

Dette eksempelet kan jo være et godt eksempel på placebo. Det kan jo være at det ikke var noe fysisk galt med øynene som gjorde at hun ikke kunne se, men faktisk at det var hjernen som hadde "skrudd" av syns-funksjonen. Men at ved hjelp av placebo/et sterkt ønske om å se igjen, skjedde akkurat dette. På samme måte har vi jo sett utallige eksempler på mennesker som er lammet fra beina og ned, men legene klarer ikke finne noen fysisk grunn, men de går etter et besøk hos den lokale "healeren" e.l.

Det med at ingen har "avslørt" snåsamannen er jo ikke akkurat så rart. Da det ikke går ann å bevise at det fungerer, går det heller ikke ann å bevise at det ikke fungerer.
Sist endret av dvs; 29. januar 2009 kl. 14:44.