View Single Post
Kjære legalize_it, det er et par-tre ting du virkelig ikke har skjønt.

Og de hydrogenbilene og elbilene folk snakker så varmt om.. Hvor skal vi få energien fra? Det en del folk/partier glemmer er at en bil bruker like mye energi per kilo samme om den går på bensin/strøm/hydrogen...
Vis hele sitatet...
Faktisk - NEI. En elmotor har en mye høyere virkningsgrad enn en bensinmotor (bensin: 30-35%, diesel: 40-45%, elmotor: ca 90%). Det vil si at den omdanner mer av energien som forbrukes til det den skal - nemlig bevegelse, istedet for lyd og varme, der veldig mye av bensinmotorens energi forsvinner. Dette vil igjen si at en elbil forbruker mindre energi pr kilo bil.

Ang omdanning fra strøm til Hydrogen bruker det en masse energi, så derfor kan vi bare glemme hydrogenbiler..

Greit nok, fossilt brennstoff forurenser. Men ved og bruke hydrogen vil vi fremdels ikke skape noe energi. Vi må fremdeles få dette via fossilt brennstoff/atom krafverk osv.. For og drive el biler, må vi enten ha masse vannkraftverk/vinnmøller eller vi må brenne en masse kull/olje/gass..

I norge så er vi heldige med vannkraften, men nedover i europa er dem ikke det. Der vil de netopp være avhengige av fossilt brensel for og skape energien som skal drive el-bilene.

Slik jeg ser det er det eneste alternativet vi har idag kjernekraft. Dette er ganske rent hvis vi ikke tenker på avfallet... Håper vi får forska litt mer på og bli kvitt dette..
Vis hele sitatet...
Jaså, så vi kan bare glemme hydrogenbiler du... Jammen bra at verden har en stor analytiker som deg!

I norge er vi heldige med vannkraft, og i mange andre land er de heldige med andre ting, f.ex. blir solceller stadig mer effektive, sammen med vindkraft, og bølge/tidevannskraftverk. Alt i alt - vi har faktisk helt fint nok tilgang på fornybare ressurser til å dekke menneskehetens behov.

Det vanskeligste er egentlig å finne den beste løsningen på en energibærer for transportmidler osv, og der kan H2 se veldig lovende ut, siden det i brenselsceller kan omdannes direkte til elektrisitet, og man kan fylle det på akkurat som bensin, i motsetning til batterier, som må lades eller byttes, og slites ut etterhvert og får dårligere kapasitet. I tillegg har H2 også den fordelen at nåværende bensinmotorer faktisk kan bygges om til H2-drift relativt enkelt, selv om dette ikke er like effektivt som brenselsceller og eldrift.

Samtidig er det også flere av de store oljeselskapene som faktisk HAR skjønt at de ikke kommer til å være i business så fordømt mye lenger, hvis de bare satser på fossilt brennstoff, og bruker derfor ganske mye ressurser på å forske på andre løsninger. F.ex. har Statoil store ambisjoner på hydrogen (satser på å bli verdensledende), og jeg har sett tegninger av diverse vindmølle-prosjekter osv. Kort sagt sikter de på å bli et energiselskap istedet for et oljeselskap, og jeg tror nok mange andre selskaper tenker ganske likt.
Sist endret av atomet; 24. januar 2009 kl. 11:21.