Tråd: Kapitalisme
View Single Post
@Skambank
Begynn å les om hva "kapitalisme" egentlig betyr. Jeg ville ikke kalle USA for en kapitalistisk stat, heller nærmere korporativistisk. Under kommunisme eier staten produksjonsmidlene (ingen private selskaper) mens med det sistnevnte styrer private selskaper staten.

"Fascism should more properly be called corporatism because it is the merger of state and corporate power." -- Benito Mussolini

Du nevner også depresjonstiden på 30-tallet og mener dette er det kapitalistiske systemets feil. Her anbefaler jeg også at du leser deg opp på økonomi og histore

Det var en boom/boble på slutten av 20-tallet. Med andre ord, markedet var kunstig høyt og trengte å justere seg. Justeringen er å gå gjennom en resesjon/tilbakegang. Men, President Hoover ønsket ikke at noe slikt skulle skje og starta å skyte kreditt inn i markedet og kjøpte opp firmaer som ville gått konkurs. Høres det kjent ut? Husk, mydighetene har ikke noe penger, de kan bare ta fra noen og gi dem til noen andre. Dvs kapitalen fra lønnsome firmaer som ikke hadde gjort dårlige avgjørelser gikk til å holde firmaer som hadde gjort feil i live.

Nå orker jeg snart ikke skrive mer, men du ser hvor jeg går med dette Poenget er at det å belønne selskaper som ikke klarer seg er veldig langt i fra noe som kan kalles kapitalisme. Husk at USA er konkurs, de har ikke penger. Så fort Kina og alle andre som har lånt til USA skjønner at dollaren blir mer og verdiløs jo mer monopolpenger de trykker opp, selger seg ut av obligasjonene sine vil dollaren kollapse.