View Single Post
Sitat av wonder Vis innlegg
Alle dere snille tolmodige sjeler: det betyr her, med et tall som ser ca slik ut: 89.140.12.24 , at den er en intern ip eller ekstern ip? Litt vanskelig å se forskjellen ut fra hva jeg leser her for meg. Tror dere den kommer fra samme maskin eller interne nett, altså at den tilhører den spesifikke routeren - som man kan ta med seg når man flytter for eksempel, og at da kan ip-en følge med? (denne personen har mest sansynlig flyttet en gang i mellomtiden) altså at det da enten sansynligvis er en og samme privat person, eller i allefall fra samme arbeidsplass med samme ip ? Eller kan dette f.eks være alle mennesker som har GET i en og samme by?? usj og oioi, vanskelig dette.

Hva tror dere? En adresse med ca samme nummersammenstilling som dette har dukket opp - første gang for et år siden, så jevnlig etter nesten et halvt år med en del treff nesten hver uke - får samme plass på ip-søket hver gang her, en spesifikk stor by som er ganske interessant. Skal man våge å tro at det er samme person, eller er det fremdeles helt umulig å si? jeg blir gaaal :-o....passer litt med små ting, så blir veldig nysgjerrig

Takk igjen! :-)

mvh Dramaavdelingen for hjertesaker,
wonder
Vis hele sitatet...
Når man ser på slike IP adresser, er det veldig ofte eksterne IP adresser, WAN adresser. Dette vil si at en person/husstand/bedrift e.l har fått den IPen av ISPen sin og de bruker den da fra huset ut mot internett. Det som derimot er greia med ISP og slike IP adresser er at de har en tendens til å innemellom dele ut tilfeldig IP adresser hvis noen restarter modemet sitt. F.eks en dag har jeg adressen 89.231.214.75 også på kvelden trekker jeg ut kontakten fra modemet mitt. Morgenen etter setter jeg den inn igjen. Da kan det hende ISPen min gir meg adressen 89.231.214.51 i stedenfor.

Og ofte når du søker på en IP adresse på whois vil du få opp ISPen sin adresse og hvor ISPen holder til, og ikke personen som har fått tildelt IPen.

Lokale IPer skjer ofte via NATing der man har et lokalt nettverk. Ofte er lokale IP adresser 192.168.1.x eller 10.0.0.x . Dette er kun adressen lokalt på det lokale nettet. Når denne adressen sender dataene sine ut mot internett, fikser routeren at dette blir sendt til modemet som deretter sender det ut med WAN adressen man har blitt tildelt.