View Single Post
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Altså...
Hvis du faktisk skal velge deg en religion så er slett ikke buddhismen så hakkende gal. Nå sant skal sies så ligger vel buddhismen helt i ytterkant av hva som defineres som religion. Det positive med denne religionen er at det i stor grad handler om et livssyn og mindre om det å tro. Buddhismen har selvfølgelig mye mystikk og overtro, men dette er så langt jeg vet ikke grunnpilaren i religionen. I motsetning til kristendom, islam osv. trenger man ikke å "tro" så veldig mye. Det holder lenge med å leve etter prinsippene.

Som svar på en litt lenger oppe her syns jeg du skal holde deg til helsike unna kristendom i dette prosjektet. Ikke fordi kristendom er en dårlig religion, men fordi den har et totalt ulogisk aspekt som man må tro på. Man er kristen fordi man tror at jesus døde på korset for våre synder...

(Jeg var egentlig litt snill nå. Innerst inne mener jeg at kristendommen er en skikkelig under midtpåtreet religion!)
Vis hele sitatet...
Nå må folk slutte med dette forferdelige orientalistiske synet på Buddhismen. Buddhismen har kanskje mer "overtro" og ritualer enn de fleste andre verdensreligionene. Les og lær litt, i stedet for å hoppe på hippe-new-age-forståelsen av Buddhismen. Å si at Buddhismen bare er et "livssyn" eller en "filosofi," er en fornærmelse mot de millioner av mennesker som faktisk utøver denne religionen. Selv om vi i vesten liker å tenke på de i østen som rolige, snille, opplyste og vise mennesker med en tilsvarende religion, betyr ikke at alle der faktisk er slik, eller at religionen deres er det vi vil at den skal være...

For all del, det finnes retninger i Buddhismen (gjerne de som har blitt spredt til vesten) som fungerer mer som "livssyn," men dette utgjør en så vannvittig liten del av religionen som helhet, at det blir fjasete å bruke disse retningene for å beskrive Buddhismen som helhet...