View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Memile Vis innlegg
Jeg finner forslaget ditt fullstendig gjennomførbart. Men jeg ser ikke hensikten din. Du ønsker å konvertere til en religion du ikke kan noe om? Hvorfor?
Vis hele sitatet...
Følelsen av å være medlem og å støtte noe man ikke er enig i er jo en like ille ting i manges øyne. Så å melde seg ut i statskirka bør være et fint kompromiss for øyeblikket.

Man MÅ ikke være medlem av et trossamfunn.

Sitat av Memile Vis innlegg
Men det er jo en grunnstamme i religionen, det vil bli som å si at en er kristen, men tror ikke på hverken Jesus eller Gud. Man kan ikke plukke religionen fra hverandre. Man kan selvfølgelig tolke, men ikke plukke fra hverandre. Du er ingen buddhist, dessverre, og bør derfor ikke konvertere.
Vis hele sitatet...
Han er per din definisjon ikke kristen heller, og jeg sikter til svaret mitt over igjen.

Sitat av Memile Vis innlegg
Du er svært preget av kristendommen. Kristendommen har skapt store deler av vår kultur, og hvordan samfunnet vårt ser ut i dag. Selv om svært få av nordmennene i dag er kristne, så er alle veldig preget av denne religionen.
Vis hele sitatet...
Teknisk sett er han svært preget av Ásatrú, Jul = Yule, St. Hans/Jonsok er opprinnelig feiringen av midsommer som stammer fra paganistiske religioner som var vanlige i flere tusen år før kristendommen. Dette var et av grunnene til at kristendommen spredte seg så raskt, de inkorporerte allerede eksisterende helligdager i sin kalender, men med nye navn og nye buskap.

Norge har vært mer eller mindre paganistisk i lengre tid enn det har vært kristent, så kulturmessig er vi lite påvirket av kristendommen, annet enn på papiret.

Jeg synes du kan ta det ene steget, å melde deg ut av et trossamfunn om du mener du ikke deler deres syn på verden/livet.