View Single Post
Igjen går dette på filteret i hjernen, Milligan, stoffene "gjør" ikke disse tingene selv, de åpner bare opp for en annen tolkning i hjernen. Det er heller ingen "bedøvende/narkotisk effekt" i psykedelika, om du skal tolke det etter den klassiske definisjonen.

Det Sky mener med drømming er nok relatert til lucid dreaming, noe man kan lære seg opp til uten psykedelikabruk.

Og det er klart at det er skummelt at et stoff har en slik effekt på hjernen din, om du har et ekstremt kontrollbehov og tror at alt du ser i denne realiteten er ekte og ingenting annet. For oss som klarer å hengi oss til "alt" og slippe kontrollen over oss selv, og sette spørsmål ved ting, derimot, er det en fantastisk reise. Dette er også forresten noe man lærer etterhvert av psykedelika, som Hunter S. Thompson sa det så fint: "a drug person can learn to cope with things like seeing his dead grandmother crawling up his leg with a knife in between her teeth".

Dette har blitt diskutert før på forumet, og andre har bragt på banen at vår edru tilstand kun er laget for en ting - å overleve. Psykedeliske tilstander er for å gi deg perspektiv, noe vårt halvhjertede apeinstinkt ikke alltid er så bra til. Og selvfølgelig kan man bli litt gal av å sitte med slike minner og perspektiver - psykedelika er ikke for alle - om du ikke tror at du takler det, så ikke ta noen, enkelt og greit, men det finnes de av oss som klarer dette så og si fint.

Beklager om jeg virker litt aggressiv og arrogant i tonen forresten, jeg, i likhet med Sky har full forståelse for din skepsis, det er ikke noe vondt ment på noen måte, og brukes bare som virkemidler for å illustrere mitt poeng.

LoveToGrow: Vakkert.
Sist endret av random25880; 11. januar 2009 kl. 20:19.