Tråd: Anarkisme
View Single Post
Å sammenligne et anarkistisk samfunn med troen på Gud virker for meg litt slappt, men det er nå en ting. Anarkismen utfordrer ikke fysiske lover i den grad kristendommen gjør det, og det er et faktum.

Jeg må si at jeg ikke helt skjønner hva du vil fram til? Jeg er født i et demokratisk samfunn, og derfor skal jeg dø i et? Og om jeg er oppvokst i en ghetto, så er det der jeg skal dø? Tror du ikke at det finnes en slags vilje til å heve seg over netopp slike ting som dette, og at den samme viljen faktisk er det som driver et organisert og strukturert samfunn fremover?
Vis hele sitatet...
Nei sammenligner ikke kristendommen med anarkisme Det jeg prøver å komme frem til er at jeg mener at et anarkistisk samfunn ikke kan eksistere i den tidsperioden vi lever i, og hvis det gjør det så gir jeg deg all rett til å skrike "hva sa jeg" opp i trynet på meg.
Nå er det forskjell på å forandre et politisk system og å forandre hvilken klasse du går ut av verden ifra i samfunnet. Det sistnevnte er betraktelig mye enklere, ikke enkelt men enklere, enn å forandre et politisk system.