View Single Post
Ikke noe irriterer meg mer enn bønder i byen...

* Det er ikke 30 km/t sone i Oslo, følg skilting eller generel fartsgrense. Generel fartsgrense er 50 km/t i tettbebygdstrøk.
* Når du står i lyskryss, følg med! Spesielt når du skal til høyre, det er begrenset med tid og flest mulig vil over. Det er fint at DU kommer over, men tenk LITT på de bak!
* I kryss skal du stille deg i vegbanen i henhold til hvor du skal i krysset. i X-kryss skal du ligge i høyre veibane dersom du skal rett frem eller til høyre og du ligger til venstre dersom du skal til venstre. Dette gjelder også på Adamstuen retning sør Theresesgate og lignende kryss! Husk at det nødvendigvis ikke alltid er merket i veibanen!
* Vet du ikke hvor du skal er det lov til å stoppe, men ikke stopp midt i et kryss. Det er nok av parkeringsplasser eller bensinstatsjoner hvor man kan stoppe og man ikke forstyrrer andre trafikanter.
* På motorveien skal du ikke ligge i venstre felt med mindre du kjører forbi. Venstre felt er et forbikjøringsfelt, jeg vet at dette blir tolket anderledes i andre byer, men i Oslo følger man regelen!

Forøvrig:
*Taxi og buss har ikke alltid forkjørsrett. Slipp bussen frem, men om du er bussjåfør og bryter vikeplikten din passer jeg på å overholde min forkjørsrett! Jeg slipper deg gledelig frem, men ikke press deg frem.
* At du kjører miljøvenlig betyr ikke at du har lov å snike. El-biler har ikke mer rett enn andre til å snike seg frem i akselerasjonsfeltet.
* Det er ikke alltid den "største" veien har forkjørsrett. Se skilting! Bæringer er faktisk dårligst på dette!

Når det gjelder tåkelys og kjørelys ser jeg ikke helt problemet. Det er ulovlig, men jeg ser ingen grunn til at jeg skal leke politi og blinke på biler som bryter loven. Ikke kan jeg se at det forstyrrer egen kjøring eller blender meg på noen måte (i så fall må jeg vel PRØVE!) Generelt sett syns jeg folk flest kan passe mer på seg selv og mindre på andre.