View Single Post
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er selvsagt umulig å bevise at en demonstrasjon er den eneste årsaken til at politikere snur, fordi en demonstrasjon ofte skjer i samband med et langvarig politisk arbeid, både folkelig og i kommunestyrer og fylkesting. En demonstrasjon, når det er mye folk, er en fysisk manifestisering på en politisk mening.
Vis hele sitatet...
Riktig... Men jeg som jobber med markedsføring og internett, er vant til å bli målt hele tiden - og hvis man ikke kan bevise at noe fungerer, så får man heller ingen nye kunder. Det er massedemoene sitt problem; man kan ikke bevise at de fungerer.

Nå skal jeg riktignok understreke at jeg i min første post sier at de "har mistet det aller meste av sin politiske gjennomslagskraft" - med andre ord: de har sikkert fungert noen få ganger i løpet av de siste 10-20 årene. Men som viktig politisk virkemiddel, så mener jeg at aksjonsformen for det meste er død; drept av de menneskene som gikk i togene selv. Hvis jeg hører ordet "demonstrasjon" nå, så tenker jeg umiddelbart på brannbomber og slåssing - og det er ingen ideell assosiasjon for et politiske virkemiddel; det må alle se. Og hvis man innrømmer at man ser det, så må man også innrømme at demonstrasjoner har et stort imageproblem.

Når det gjelder hva som kan gjøres istedenfor massedemoer, så mener jeg det er MYE mer fruktbart å skrive brev til politikerne. Tenk dere selv; når blir dere mest påvirket - når noen sender dere et bra forfattet, rasjonelt brev, eller når dere står bak et forheng (på stortinget) og titter ut på på en plakat hvor det står: "DØD OVER ISRAEL - BARNEMORDERNE". Mitt valg? Det førstnevnte.

Så istedenfor disse harry, tacky demonstrasjonene - bruk hodene deres, lag underskriftskampanjer på internett, skriv personlige brev til politikerne, oppsøk de på stortinget og få de i tale, lag nettsider og facebook-kampanjer - og viktigst av alt: Undervis andre mennesker i hvorfor du har rett. Fordi kampen vinnes i hodene til mennesker: Ikke på Karl Johan.
Sist endret av Stormen; 8. januar 2009 kl. 20:02.