View Single Post
Sitat av oleandreas Vis innlegg
Jeg tror det vil være lurt, ihvertfall gjør jeg det, å se på denne konflikten som en rekrusjon, der man altså må løse den siste hendelsen for å så kunne løse den nest siste.

Det viktige må være å få en løsning på konflikten, hva nøyaktig som hendte for 60 år siden, hva som hendte i fjor, eller hva som ble sagt og gjort etter Oslo-avtalen er faktisk rivende likegyldig før denne konflikten er løst!

Israel må ut av Gaza-stripen, og Hamas må selvfølgelig slutte å sende raketter mot Israel.
Vis hele sitatet...
På dette er jeg i og for seg helt enig med deg, oleandreas. Problemet er at noen må ta det første skrittet her, og hva er lettest å styre? En velfungerende hær, eller en drøss med mer eller mindre frittstående geriljagrupper (der svært mange (fler enn i israel) dessuten har sterke personlige grunner til å hate motparten - dvs døde, lemlestede og torturerte familiemedlemmer, ødelagte hjem, beslaglagt eiendom osv)?

Og, som jeg har nevnt utallige ganger - den eneste måten å stoppe volden på, på sikt, er å sørge for at palestinerne ikke må leve som en underklasse/2.rangs borgere, la flyktningene komme hjem, gi alle fulle demokratiske rettigheter... tja, rett og slett sørge for at alle kan leve godt, som vi forventer i et moderne demokrati og rettsamfunn.