View Single Post
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Kan du vise meg kilder på det? At det var tidsrom på denne våpenhvilen også. For i de kildene jeg har sett på står det noe helt annet.
Vis hele sitatet...
Du har rett i at det var ikke var satt en eksakt dato. Må ha blandet sammen oppi all lesinga her. Beklager det. Men hvor mye til våpenhvile det egentlig var kan jo diskuteres.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=545369

«Våpenhvilen er over, og det blir ingen fornyelse», heter det i kunngjøringen som er lagt ut på gruppas nettside.
...
Våpenhvilen har vært ustabil helt siden den ble innført 19. juni. Siden november har situasjonen blitt stadig verre. Minst 18 palestinere er drept i israelske angrep, samtidig som palestinere har avfyrt over 250 raketter og granater mot Israel.
Vis hele sitatet...
Legg merke til palestinere drept vs rakketter avfyrt mot Israel. Du kan ikke komme å si at det er en våpenhvile som fungerer og at Hamas plutselig brøt den og begynte å sende raketter over grensa.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/mi...p?artid=549604

21.12.08

"Fredag opphørte en skjør våpenhvile mellom Hamas og Israel som ble inngått i juni. I løpet av helgen er et stort antall raketter blitt avfyrt fra Gazastripen mot sørlige deler av Israel."
Vis hele sitatet...

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/mi...p?artid=555869
24.12.08

Beskytningen julaften var den mest omfattende siden våpenhvilen mellom Hamas og Israel trådte i kraft i juni.

Hamas sier rakettangrepene var en hevn for at israelske soldater tirsdag gikk inn på Gazastripen og drepte tre palestinere. Grunnen skal ha vært at mennene plantet eksplosiver langs grensa."

- Israel burde vite at enhver beslutning om å angripe Gazastripen vil åpne helvetets porter, het det i en uttalelse fra Hamas' væpnede fløy, Ezzedine al-Qassam-brigadene.

Israel har de siste seks ukene opprettholdt en streng blokade av Gazastripen, noe som har forverret situasjonen for de 1,4 millioner innbyggerne i det fattige palestinske området.

Tidligere denne uken varslet Israel at grenseoverganger ville bli åpnet slik at begrensede mengder mat, medisiner og drivstoff kunne fraktes fra Egypt til Gazastripen onsdag.
Vis hele sitatet...
Gaza har altså vært blokkert i 6 uker (psykologisk krig) under våpenhvilen. Det har blitt drept 18 palestinere under våpenhvilen. Dette handler mer om å formelt forkaste våpenhvilen, som aldri har vært noe annet enn et papir med en avtale som ikke er vært prisen på arket engang.

Hamas's rakettskyting var en represalie etter at Israel drepte tre palestinere som rigga bomber for å beskytte seg mot en foranstående invasjon. Våpenhvilen var allerede opphørt da dette skjedde.

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Og se på historien slik som du gjør der, blir bare feil. Både Sverige og Danmark har eid Norge før også, betyr det at vi bare skal gi landet vårt vekk til dem?
Vis hele sitatet...
Her har du vel fått svar allerede men du kan jo se mitt inlegg #204. Videre er den sammenligninga der så på trynet at jeg gidder ikke kommentere den engang. Hvis du mener det er en grei sammenligning bør du sette deg MYE bedre inn i denne konflikten før du uttaler deg.


Sitat av simonstensrud Vis innlegg
dersom jeg adlydet advarslene fra israelske flyveblader o.l og dermed flyktet fra de områdene de advarer at de skal bombe, ville jeg følt meg tryggere. jeg så på nyhetene i går: Palstinerne sier: Vi forlater ikke husene våre.. Hvor dumme går det an å bli?
Vis hele sitatet...
De har ikke tenkt å kapitulere er det så vanskelig? De ønsker sine rettigheter ivaretatt og det får de ikke ved å flykte vekk og la israel legge hele Gaza i grus.

Sitat av simonstensrud Vis innlegg
samtidig: jeg ville ikke ha følt meg trygg på gaza fordi jeg vet at Israel forsvarer seg mot terroristorganisasjonen hamas ved å forsøke å knekke den. det jeg ville ha gjort var å få med meg naboene mine og resten av gata, for så å demonstrere mot Hamas - som er grunnen til alt dette. Ja, jeg ville da ha blitt skutt på åpen gate...
Vis hele sitatet...
Her viser du så liten forståelse for situasjonen at jeg holder meg fra å kommentere annet enn at: Det er ikke så enkelt!


http://www.vg.no/nyheter/utenriks/mi...d=555869<br />
24.12.08

Tidligere denne uken varslet Israel at grenseoverganger ville bli åpnet slik at begrensede mengder mat, medisiner og drivstoff kunne fraktes fra Egypt til Gazastripen onsdag.

Men denne beslutningen er nå omgjort. En lastebilkolonne med livsviktige varer gitt av hjelpeorganisasjoner vil ikke få krysse grensa, opplyser en talsmann for det israelske forsvarsdepartementet.
Vis hele sitatet...
Hvem var det dere sa stoppet den nødhjelpen igjen ?