View Single Post
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Og vips faller du for propagandaen, er hele "terrorgruppe" stempelet viktig for deg? Tydeligvis er det et stempel som er nok til å få deg til å godta at Hamas er ond, uten å sette deg noe mer inn i saken.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg sier at Hamas er de "mest onde", er enkelt og greit fordi de utelukkende angriper sivile mål.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Sett deg nå minst inn i konflikten, istedet for å dra opp det siste trekket fra en av partene, denne konflikten er over 100 år gammel, å simplifisere situasjonen på den måten faller på egen uvitenhet.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er fullstendig klar over at det er en gammel konflikt. Jeg valgte forståelig nok å svare m.t.p. de siste ukene, siden det har vært en enorm eskalering i konflikten i løpet av denne tiden.


Sitat av Dodecha Vis innlegg
Ja og om statene bare fant bin laden hadde jo det vært fred i hele verden. Du kan ikke være så naiv at du tror at om man fjerner en geriljagruppe så dukker ingen nye opp? Tilstandene endel Palestinere lever under er horrible, en hver person, palestinsk, jødisk, kristen eller ateist hadde reagert til slutt.
Vis hele sitatet...
Nå må du slutte å gjøre deg dummere enn du forhåpentlig vis er. Det har aldri vært snakk om å ta EN terrorist. Det er snakk om å knuse et helt nettverk. Og ja, jeg er svært klar over at palestinerne har dårlige levekår. Er det da et sjakktrekk av Hamas å drive med væpnet krig? Skal denne konflikten løses, er det ved hjelp av politiske midler, ikke våpen. Og dette har vist seg å være uaktuelt for Hamas. Du må også huske på at før Hamas kom til makten, kom EU og USA med svært viktig finansiell assistanse til palestinerne (omtrent $1,000,000,000). Dette stoppet når Hamas kom til makten.



Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er veldig lett for oss velstående nordmenn å bare peke fingrer fra godstolen, men prøv nå å sett deg litt inn i hverdassituasjonen til en palestiner, og så sammenlign det med en israeler.
Vis hele sitatet...
Jeg er som sagt klar over at lidelsene de sivile palestinerne opplever, er helt forjævelig og ufortjent. Det tror jeg ingen her inne kan si noe imot. Men det er også viktig å huske på at hverdagssituasjonen til israelerne i de nærliggende byene ikke er noen dans på roser det heller. Hadde det ikke vært for et svært velfungerende varslingssystem (som gir dem "hele" 15 sekunder til å komme i sikkerhet), hadde nok også tallet på døde sivile israelere vært høyt.

Her er forresten en link til en video som viser hvordan israelerne opplever rakettangrepene til Hamas.