View Single Post
Etter min mening er det Hamas som er den "mest onde" parten i denne konflikten. Med Hamas mener jeg absolutt ikke det palestinske folket, men selve gruppen Hamas, som Israel og flesteparten av de vestlige landene i verden, har definert som terrorgruppe.

Det var Hamas som brøt våpenhvilen med å sende raketter mot sivile mål i Sderot og Ashkelon. Det er jo klart at når et land blir beskutt av sine fiender (som forresten vil "utslette" det landet...), med raketter siktet inn på byggefelt og boliger med kvinner og barn, så er det ikke mulig å sitte og ikke gjøre noe. Hadde ikke Israel gjort noe, hadde det bare fortsatt.

Det er jo selvfølgelig svært beklagelig at sivile liv skal gå tapt når Israel slår tilbake mot "terroristene", men for å se på det helt krigsteknisk har faktisk IDF hatt forholdsvis bra presisjon under angrepene. Den siste FN-rapporten jeg leste, sa at det var blitt drept 450-500 personer i bombetoktene mot Gaza. ca 100 av dem var sivile. Det vil si at bare 1 av 5 drepte er sivile. Ja, det høres ikke akkurat "fantastisk" ut, men dere må huske på at Hamas bevisst gjemmer seg blandt de sivile, noe som jeg synes er nærmest et overgrep mot det palestinske folket.

Hvis Israel sin plan om å fjerne Hamas blir sukessfull, har jeg stor tro på varig fred i Gaza. Ingen er tjent med en gruppe militante som utelukkende går etter sivile mål, og gjemmer seg blandt sine egne sivile.