Tråd: Anarkisme
View Single Post
Sitat av murloc Vis innlegg
For og forklare mine synspunkter må jeg skalere ned for og gjøre dette lettere.

Situasjon: Norges stat er oppløst(Og hvordan skulle dette skje, avstemning? Nei vi skal jo bort fra demokratiet). Og alle driver fritt og gjør ingenting. Og dette vil skje. Det har skjedd de siste 6000 år av historien, så jeg er ganske sikker i min sak.

Så i denne nye verden har jeg en venn som jeg synes er kjempe kul og grei. Men tingen er at det er det flere som synes. I tillegg har han penger og våpen. Og siden jeg nå må beskytte meg selv så aksepterer jeg min kule venn som leder mot beskyttelse og trygghet. Men på andre siden av elven er det en annen gruppe som ikke synes vår gruppe er så kule. SÅ de ønsker å ta fra oss, eller lede oss videre. Og må da styrte min venn. Vi har nå en krig.

Heldigvis vinner vi, så gruppen har nå blitt større med mer område. Det blir flere kriger, og vi vinner som oftest. Så nå er vi kjempestore. Men siden det egentlig bare var meg og noen andre som i starten syntes at vår leder hadde kule meninger, er det nå litt uenighet i den store gruppen. I tillegg må vi bli enige om noen normer som skal beskrive samhandling inni denne gruppen. Altså lover.

Så nå har vi kriger og lover. Problemet nå er at naboen som er litt misunnelig på meg siden jeg har så fin trehytte tar den ifra meg. Og min kule kompis med våpen har ikke lenger tid til bare meg, han har mange som maser om hjelp. SÅ han sier til noen at de skal med hans myndighet hjelper meg å få naboen til og skjønne at når man bryter normene satt av lederen så kommer .. la oss kalle det en vaktstyrke.

Så vi har nå en leder, kriger, lover og politi. Og du kan stoppe og lese når dette høres kjent ut. For da har du skjønt poenget. Men videre. Vår leder ser nå at andre store grupper er misunnelige på alle de fine jentene vår stamme har. Så han må tenke ut en måte å beskytte dem på. Han sier så til meg som har fulgt ham lengst at jeg skal ha ansvar for og beskytte jentene våre. Og jeg får våpen og myndighet til å sette sammen en gruppe folk som kun jobber for jentene(resusjer) våre. Jeg får også i større grad være med og bestemme andre ting. Så vi har nå en liten stat som bestemmer på vegne av andre og en makt som håndhever den.

Og dette er min teori. Det er ikke nødvendigvis menneskers griskhet som gjør dem til diktatorer. Men ofte fordi folk vil ledes. Og når folk vil ledes trengs det en leder. Altså det vi idag kaller staten.

Og for å si det rett ut. INGEN jeg gjentar INGEN av de jeg kjenner med disse meningene ville klart seg lenge i samfunnet de ønsker seg. Det er en fin tanke å leve etter. Med gode ideer og så videre. Men det forblir med det. Hvis vi får anarki i Norge så flytter jeg!
Vis hele sitatet...
Forskjellen vil jo være at du ville hatt valget mellom å være med eller ikke..

For å sitere en kompis av meg: "Ingen har spurt meg om jeg vil være med i dette samfunnet"

Dette er en ting som faktisk irriterer meg litt når det kommer til dette moderne samfunnet vi lever i..

At jeg faktisk ikke har lov til å dra min kos til ein plass der ingen skulle tru, at nokon kunne bu, bygge en hytte der jeg vil og etter mine behov, for så å bo der, plante de plantene jeg ønsker og til og med kanskje røyke dem om jeg vil det.