View Single Post
Kan noen forklare meg hvordan forholdene på Vestbredden er for tiden? Jeg har fått inntrykk at det er litt bedre der, men jeg finner lite informasjon om det. Israels ambassadør i Norge påstod at Gaza mer eller mindre hadde okkupert Gaza-stripen og mer eller mindre holdt palestinerne der som gissel, og levende skjold, mens de angrep Israel. Israel har forbedret seg de siste årene, men jeg synes at angrepene nå virker mer som represalier enn operasjoner for å redusere volden. For hver sivil palestiner de dreper, styrkes Hamas og hatet mot Israel øker. Jeg mener fortsatt at Israel har lov til å reagere når naboene fyrer raketter i hodet på dem, men innbiller de seg virkelig at palestinerne legger ner våpnene om de bare får nok bomber i hodet?

Så kommer spørsmålet: Dersom Israel hadde hevet ut alle bosetterne, åpnet grensene, revet muren og alt sånn, hadde volden sluttet? Noen vil sikkert påstå det, men jeg frykter at det er mange på begge sidene som ikke er villige til å forhandle med "fienden", og ikke er interessert i å leve sammen. Er det noen som ser noen realistisk løsning? Hadde alt vært bra om Fatah hadde styrt?